غذاخوردن - صفحه 95

۱۷۹.مجمع البيانـ در خبر حواريان ـ :روايت شده است كه حواريان در پى عيسى عليه السلام روان شدند ... و گفتند : اى روح اللّه ! از ما برتر كيست؟! هر گاه بخواهيم ، تو به
ما غذا مى دهى و هر گاه بخواهيم ، آب مى دهى ، و به تو ايمان آورده ايم و پيرو تو هستيم .
عيسى عليه السلام فرمود : «از شما برتر ، كسى است كه با دست خود ، كار مى كند و از دست رنج خود مى خورد» .
از آن پس ، حواريان ، لباس مى شستند و مزد مى گرفتند .

5 / 2

غذايى كه مطابق ميل خانواده باشد

۱۸۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن با ميل خانواده اش مى خورد و منافق ، خانواده اش طبق ميل او مى خورند .

5 / 3

غذايى كه آزار دهنده نباشد

۱۸۱.السيرة النبويّةـ به نقل از ابو ايّوب انصارى ـ :ما براى پيامبر خدا شام درست مى كرديم و نزد ايشان مى فرستاديم و هر گاه باقى مانده غذا را به ما بر مى گرداند ، من و اُمّ ايّوب از جايى كه دست ايشان خورده بود ، به قصد تبرّك مى خورديم .
شبى شام ايشان را فرستاديم و پياز يا سير هم به آن زده بوديم . وقتى پيامبر خدا غذا را برگرداند ، اثرى از دست ايشان در آن نديديم . من با نگرانى نزد ايشان رفتم و گفتم : پدر و مادرم به فدايت ، اى پيامبر خدا! شامتان را برگردانديد و من جاى دست شما را در آن نديدم ، در حالى كه قبلاً وقتى بر مى گردانديد ، من و امّ ايّوب به قصد تبرّك از محلّ دست شما مى خورديم!
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «ديدم بوى سير مى دهد ، و من هم كسى هستم كه [با پروردگارم يا فرشتگان] مناجات مى كنم ؛ ۱ امّا شما آن را بخوريد» .
ما خود ، آن غذا را خورديم و از آن پس ، ديگر براى ايشان از سير ، غذا تهيّه نكرديم .

1.ممكن است كلمه «اُناجى» در متن عربى ، مجهول خوانده شود . در اين صورت ، مقصود حديث ، آن است كه : مردم با من نجوا مى كنند و در گوشى صحبت مى نمايند و از اين رو ، ممكن است از بوى دهانم ناراحت شوند (م) .

صفحه از 231