همدلی - صفحه 12

۲.دلائل النبوّة ، بيهقىـ به نقل از ابو بكر بن محمّد بن عمرو بن حزم ـ :اين نامه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در نزد ماست كه وقتى عمرو بن حزم را به يمن گسيل داشت ، برايش نوشت ... : «اين ، سفارشى است از پيامبر خدا به عمرو بن حزم ، آن گاه كه او را به يمن فرستاد . او را به تقوا از خدا در كارش فرمان داده است ؛ زيرا خداوند با كسانى است كه تقوا پيشه كنند و نيكوكار باشند . و به او فرمان داده است كه ... با مردم ، به مهربانى و الفت (همدلى) رفتار كند تا در دين ، دانا شوند» .

۳.امام على عليه السلامـ در فضايل پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ :خداوند به بركت وجود او ، تفرقه را به اتّحادْ بدل ساخت و شكاف ها را به هم آورد و ميان سينه هاى شعله ور از دشمنىِ خويشاوندان و دل هاى آكنده از كينه آنها ، الفت (دوستى) افكند .

۴.امام على عليه السلامـ نيز در فضايل پيامبر صلى الله عليه و آله ـ :خداوند به واسطه او ، كينه ها را مدفون ساخت و آتش خونخواهى ها را فرو نشاند و ميان عدّه اى ، [با آن كه هيچ نسبتى با هم نداشتند ،] پيوند برادرى افكند و ميان عدّه اى كه خويشاوند بودند ، جدايى افكند . ذلّت را عزّت بخشيد و عزّت را ذلّت داد .

صفحه از 59