همدلی - صفحه 26

۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نزديك ترين هاى شما به من در فرداى قيامت ، كسانى هستند كه ... خوش اخلاق ترند و به مردم نزديك ترند .

۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از فهم (دانايىِ) آدمى است [چگونگى ]ورودش و خروجش و راه رفتنش و الفتش ، و نشستنش . ۱

۱۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :قرآن را تا زمانى كه دل هايتان [به آن ]الفت دارد ، قرائت كنيد و چون اختلاف كرديد ، برخيزيد . ۲

۱۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در آداب سفر ـ :اگر سه نفر بوديد ، يك نفرتان را امير خود قرار دهيد ، به خدا توكّل كنيد ، و همدل باشيد .

۱۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :رحمت خدا بر آن بنده اى كه با نيكى كردن به فرزندش و محبّت به او و الفت با او و تعليم و تربيتش ، وى را بر نيكى به خويش يارى كند!

۲۰.امام على عليه السلام :خوشا به حال كسى كه بر پايه طاعت خداوند ، با مردم الفت مى گيرد و مردم با او الفت مى گيرند .

۲۱.امام على عليه السلام :گاه مضايقه همراه با محبّت از برادرت ، بهتر از بخشش توأم با ترش رويى است .

۲۲.امام على عليه السلام :چه زشت است بريدن بعد از پيوند ، و دورى كردن بعد از برادرى ، و دشمنى بعد از صميميت ، و زايل شدن الفت بعد از استوار شدن رشته آن .

1.يا : «آدمى را از آمد و شدش و راه رفتنش و رفاقتش و همنشينى اش [با اشخاص] مى توان شناخت» . اين حديث در التاريخ الكبير (ج ۴ ص ۲۳۹) چنين آمده است : «من فقه الرجل ممشاه و مجلسه ومدخله ومخرجه مع أهل العلم ؛ از فهميدگى آدمى است : راه رفتن و نشستن و آمد و شدش با اهل علم» .

2.در فيض القدير (ج ۲ ص ۸۱) در شرح اين حديث ، آمده است : يعنى تا زمانى كه دل هايتان با قرآن الفت دارد ، به قرائت آن ادامه دهيد . به عبارت ديگر ، قرآن را با نشاط و آسودگى خاطر ، تلاوت كنيد ، و چون خسته شديد و يا فكرتان به چيز ديگرى جز قرائت مشغول شد ، به طورى كه فقط زبانتان قرآن مى خواند و دلتان جاى ديگر است و نمى فهميد كه چه مى خوانيد ، قرآن خواندن را كنار بگذاريد ، تا زمانى كه مجدّداً حال قرائت و حضور قلب پيدا كنيد . يا : تا زمانى كه در قرائت قرآن و تدبّر معانى و اسرار آن اتّفاق نظر داريد ، به قرائتش ادامه دهيد و چون در فهم معانى اش اختلاف پيدا كرديد ، رهايش كنيد ؛ چون اختلاف به جدال مى انجامد ، و جدال به انكار و در هم آميختن حق و باطل .

صفحه از 59