همدلی - صفحه 48

۵۶.امام على عليه السلام :سزاوارترينِ مردم به خو گرفتن با او ، شخص مهربان و صميمى است .

۵۷.المحاسنـ به نقل از ابو البلاد ـ :مردى در مسجد مى گذشت و امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام نشسته بودند . يكى از مجلسيان به امام عليه السلام گفت : به خدا ، من اين مرد را دوست مى دارم !
امام باقر عليه السلام به او فرمود : «پس ، اين را به او اعلام كن ؛ زيرا اين كار ، دوستى را پايدارتر مى سازد و براى الفت ، بهتر است» .

4 / 11

ازدواج

۵۸.علل الشرائعـ به نقل از عبد اللّه بن يزيد ـ :يزيد بن سلام برايم گفت كه از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پرسيد : بفرماييد كه چرا شب را «لَيْل» گفته اند؟
فرمود : «چون مردها را با زنان الفت مى دهد . ۱ خداوند عز و جل شب را مايه الفت و پوشش ، قرار داده است و اين ، سخن خداوند عز و جل است ، آن جا كه مى فرمايد : «و شب را پوشش قرار داديم و روز را براى معاش [شما ]نهاديم» » .

۵۹.امام هادى عليه السلامـ در خطبه عقد ازدواج ـ :امّا بعد ، خداوند عز و جل وصلت ۲ را مايه الفت دل ها و نسبت خويشاوندى قرار داد . به واسطه آن ، ارحام را به هم پيوند داد و آن را موجب رأفت و مهربانى قرار داد ؛ «و در آن ، نشانه هايى براى دانايان است» .

1.علّامه مجلسى قدس سره مى گويد : از اين خبر پيداست كه «ليل» ، مشتقّ از «مُلايلة» است به معناى الفت و موافقت ؛ امّا نزد لغت شناسان ، عكس اين معنا مشهور است . فيروزآبادى مى گويد : «ل يلتُه» يعنى : او را براى يك شب ، اجير كردم . «عامَلَه ملايلةً (مانند مياوَمةً) [يعنى : روزانه با او معامله كرد]» و مى تواند توجّه دادن به اين نكته باشد كه اصل «ليل» ، سَتر (پوشاندن) است (بحار الأنوار : ج ۵۸ ص ۱۵۸ و ج ۵۹ ص ۲) .

2.وصلت ، از اختلاط و آميزش به وجود مى آيد و شبيه خويشاوندى است و محصول ازدواج است .

صفحه از 59