همدلی - صفحه 54

۶۸.امام رضا عليه السلامـ در خطبه عقد ازدواج ـ :از خداوند مى خواهيم كه ميان شما را به نيكى و تقوا پيوند زند و بر پايه محبّت و عشق ، الفت دهد و با سازگارى و خرسندى ، به فرجام رساند ، كه او شنوا [ و اجابت كننده]ى دعاست و آنچه را بخواهد ، لطف مى كند .

۶۹.امام مهدى عليه السلامـ از دعاى ايشان در قنوتش ـ :از تو درخواست مى كنم ، به حقّ آن نامت كه به واسطه آن ، ميان دل هاى دوستانت الفت افكندى و بين برف و آتش ، سازش دادى كه نه اينْ آن را آب مى كند و نه آنْ اين را خاموش مى گرداند !

۷۰.الكافىـ به نقل از سماعه ـ :از امام عليه السلام ۱ در باره نماز ميّت پرسيدم . فرمود : «پنج تكبير مى گويى . بعد از تكبير اوّل ، مى گويى : گواهى مى دهم كه معبودى جز خداى يگانه نيست ... . بار خدايا! مردان و زنان مؤمن ما را ، از زنده و مرده ، بيامرز و دل هاى ما را با دل هاى نيكانمان الفت ده ، و ـ به اذن خودت ـ ما را به حق (حقيقت) ـ كه مورد اختلاف است ـ راه نمايى فرما كه تو هر كه را بخواهى ، به راه راست هدايت مى كنى» .

4 / 16

و اين چند عامل

۷۱.امام صادق عليه السلام :خويشاوندان ، هر گاه بر سه چيز هم داستان نشوند ، خويشتن را در معرض [ضعف و ]سستى و دشمن شادى قرار مى دهند : ترك حسادت نسبت به يكديگر ، تا اين كه دسته دسته نشوند و كارشان به پراكندگى نينجامد ؛ ايجاد ارتباط با يكديگر ، تا موجب الفت آنان گردد ؛ و همكارى ، تا اين كه شكست ناپذيرى ، آنان را در بر گيرد .

1.حديث ، در منبع ، به همين صورت (مُضمَر) و بدون ذكر نام امام آمده است .

صفحه از 59