خدا - صفحه 133

۱۱۴.امام على عليه السلام :در شگفتم از كسى كه مخلوقات خدا را مى بيند و با اين حال ، در وجود خداوند ، شك مى كند!

۱۱۵.امام على عليه السلامـ در پاسخ سؤال از اثبات صانع ـ :وجود پشگل شتر بر وجود شتر دلالت دارد ، و وجود سرگين بر وجود الاغ ، و آثار پا بر وجود راه . حال ، آسمانى به اين ظرافت ، و زمينى به اين ضخامت ، چگونه بر وجود و موجودى لطيف و آگاه دلالت ندارند؟!

۱۱۶.امام على عليه السلام :ستايش ، خدايى را كه ... ذهن ها او را در مى يابند ، امّا نه با ادراك حسّى ، و ديدنى ها به وجودش گواهى مى دهند ، امّا نه به واسطه مشاهده حسّى . در وهم ها نمى گنجد ؛ بلكه به واسطه وهم ها بر آنها تجلّى كرده است .

۱۱۷.امام حسين عليه السلامـ در دعاى عرفه ـ :تو آنى كه در هر چيزى خود را به من شناساندى . پس تو را در هر چيز آشكار ديدم ، و تو براى هر چيزى آشكارى .

۱۱۸.امام باقر عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند عز و جل كه :«و كسى كه در اين [دنيا ]كور باشد ، در آخرت نيز كور است و گم راه تر است»ـ :كسى كه آفرينش آسمان ها و زمين ، و آمد و شد شب و روز ، و گردش گردون و خورشيد و ماه ، و [ديگر ]نشانه هاى شگفت انگيز ، او را به اين ره نمون نشوند كه در پس اينها ، حقيقتى باعظمت تر از آنها وجود دارد ، چنين كسى در آخرت ، كور[دل] و گم راه تر است ؛ چرا كه او از ديدن اين همه ، كور است و ره به جايى (حقيقت ماورايى) نمى برد .

۱۱۹.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ اين سؤال زنديق كه : دليل بر وجود او چيست؟ ـ :وجود ساخته ها دلالت بر اين دارد كه سازنده اى آنها را ساخته است . آيا نمى بينى كه چون به بنايى ساخته و برافراشته نظر مى افكنى ، درمى يابى كه آن را بنّايى است ، هرچند تو آن بنا را نديده و مشاهده نكرده باشى؟!

صفحه از 417