خدا - صفحه 143

۱۳۳.امام على عليه السلامـ در تفسير بندهاى اذان و اقامه ـ :معناى «قَد قامتِ الصلاة (نماز ، برپا شد)» در اقامه ، آن است كه : هنگام ديدار و مناجات ، و برآورده شدن حاجات ، و رسيدن به آرزوها ، و نايل شدن به وصال خداوند عز و جل و كرامت و آمرزش و گذشت و خشنودى او ، فرا رسيد .

6 / 3

گرسنگى و روزه

۱۳۴.امام على عليه السلامـ در ذكر حديث معراج پيامبر صلى الله عليه و آله ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله گفت : اى پروردگار من! ثمره گرسنگى چيست؟
فرمود : «حكمت ، و مراقبت دل ( / فزونى حافظه) ، و نزديك شدن به من ، و اندوه هميشگى ، و كم هزينه بودن براى مردم ، و گفتن حق ، و اهمّيت ندادن به اين كه به آسانى زندگى كند يا با سختى ... . روزه ، حكمت به بار مى آورد ، و حكمت ، معرفت را ، و معرفت ، يقين را ... .
اى احمد! هر گاه بنده شكمش گرسنه باشد و زبانش را نگه دارد ، به او حكمت مى آموزم . اگر كافر باشد ، حكمتش حجّتى عليه او و وبالش است ، و اگر مؤمن باشد ، حكمتش براى او نور و برهان و شفا و رحمت است . در نتيجه ، آنچه را نمى دانسته است ، مى داند و آنچه را نمى ديده است ، مى ببيند . و نخستين چيزى كه به او نشان مى دهم ، عيب هاى اوست تا با پرداختن به [اصلاح] آنها از عيبجويى ديگران باز ايستد . و دقايق علم را به او مى آموزم تا شيطان بر او وارد نشود» .

صفحه از 417