خدا - صفحه 197

7 / 15

بسيار دعا كردن

۲۰۰.امام على عليه السلام :آنان كه خداشناس ترند ، بيشتر از او درخواست مى كنند .

۲۰۱.امام على عليه السلامـ در دعاى ايشان ـ :معبودا! با چه رويى تو را بخوانم ، در حالى كه نافرمانى ات كرده ام ، و چگونه نخوانمت ، در حالى كه شناخته ام؟!

۲۰۲.امام زين العابدين عليه السلام :اى كسى كه با مناجات خوشش ، همدم عارفان است !

7 / 16

پذيرفته شدن دعا

۲۰۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عز و جل فرمود : «هركس به دوستى از [دوستان] من اهانت كند ، براى جنگ با من در كمين نشسته است . محبوب ترين وسيله تقرّب بنده به من ، فرايضى است كه بر او واجب كرده ام و همانا با نافله [نيز] به من نزديك مى شود تا آن جا كه دوستدار او مى شوم و چون دوستش بدارم ، آن گاه گوش او مى شوم كه با آن بشنود و چشم او مى شوم كه با آن ببيند و زبان او مى شوم كه با آن سخن بگويد و دست او مى شوم كه با آن فرو كوبد . اگر مرا بخوانَد ، پاسخش مى دهم و اگر از من خواهشى كند ، به او عطا مى كنم» .

۲۰۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداى متعال فرمود : «هركس با دوستى از [دوستان] من دشمنى ورزد ، به او اعلان جنگ دهم . محبوب ترين وسيله تقرّب بنده ام به من فرايضى است كه بر او واجب ساخته ام و بنده ام به واسطه نوافل ، پيوسته به من نزديك مى شود تا جايى كه دوستدارش مى شوم ، و چون او را دوست بدارم ، گوش او مى شوم كه با آن بشنود و چشم او مى شوم كه با آن ببيند و دست او مى شوم كه با آن درهم كوبد و پاى او مى شوم كه با آن راه رود ، و اگر از من درخواستى كند ، به او عطا مى كنم و اگر از من پناه جويد ، او را پناه مى دهم» .

صفحه از 417