خدا - صفحه 215

8 / 2

ناديدنى است

قرآن

«ديدگان ، او را در نمى يابند و او ديدگان را در مى يابد ، و او ريزبين و آگاه است» .

«اهل كتاب از تو مى خواهند كه كتابى از آسمان برايشان فرود آورى . آنان ، بزرگ تر از اين ، از موسى درخواست كردند ، و گفتند : خدا را آشكارا به ما بنمايان . پس به واسطه ستمشان ، صاعقه آنان را فرا گرفت» .

«و چون موسى به ميعاد ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت ، عرض كرد : پروردگارا! خود را به من بنماى تا بر تو بنگرم . فرمود : «هرگز مرا نخواهى ديد ؛ ليكن به كوه بنگر . پس اگر برجاى خود قرار گرفت ، به زودى مرا خواهى ديد . چون پروردگارش به كوه جلوه نمود ، آن را ريز ريز ساخت ، و موسى ، بيهوش بر زمين افتاد و چون به خود آمد ، گفت : تو منزّهى! به درگاهت توبه كردم و من ، نخستين مؤمنانم» .

حديث

۲۱۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :[خداوند] عز و جل فراتر از هر چيز است و به هر چيز ، نزديك است . براى آفريدگانش آشكار شد ، بى آن كه ديده شود ، و او در چشم اندازِ برين است .

۲۱۸.امام صادق عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند متعال كه :«ديدگان ، او را در نمى يابند»ـ :منظور ، احاطه وهم است ... . خدا برتر از آن است كه با چشم ، ديده شود .

۲۱۹.امام رضا عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند عز و جل كه :«ديدگان ، او را در نمى يابند ؛ ولى او ديدگان را در مى يابد»ـ :وهم دل ها (انديشه ها) به او نمى رسد . چگونه نگاه چشم ها به او مى رسد؟!

صفحه از 417