خدا - صفحه 233

۲۴۷.امام باقر عليه السلام :چيزى تعقّل مى شود كه ويژگى مخلوق را داشته باشد ، و خدا چنين نيست .

۲۴۸.امام صادق عليه السلام :قدرت خداوند ـ تبارك و تعالى ـ به اندازه درنمى آيد و بندگان ، از عهده وصف او بر نمى آيند و به كُنه دانش او و نهايت عظمتش نمى رسند . غير او چيزى نيست . او نور بى ظلمت ، راستى بى دروغ ، عدالت بى ستم و حقّ بى باطل است . ۱ از ازل چنين بوده و تا ابد ، چنين خواهد بود .

۲۴۹.امام كاظم عليه السلام :خِردها او را درنمى يابند ، و انديشه ها به او نمى رسند .

۲۵۰.امام رضا عليه السلام :خِردها او را به چنگ نمى آورند و اوهام بدو نمى رسند و ديدگان ، او را درنمى يابند و در اندازه نمى گنجد . بيان ، از وصف او ناتوان است و ديدگان ، از ديدنش در مانده اند و دگرگونى هاى صفات ، در او گم مى شوند . ۲ بى هيچ حجابى در حجاب است و بى هيچ پرده اى در پرده . شناخته شده است ، بى رؤيت و وصف شده است ، بى صورت .

۲۵۱.امام جواد عليه السلام :پروردگار ما ـ تبارك و تعالى ـ نه مانندى دارد ، نه ضدّى ، نه همتايى ، نه چگونگى اى ، نه پايانى ، و نه به چشم ديده مى شود . حرام [و قدغن ]گشته بر دل ها كه او را تشبيه كنند و بر وهم ها كه در اندازه اش بگنجانند و بر انديشه ها كه او را بسازند . او بسى برتر و والاتر از ابزار مخلوقش و نشانه هاى آفريدگانش است . بسيار بسيار ، بزرگ تر از چنين تصوّرى است .

۲۵۲.امام هادى عليه السلام :معبودا! خيال خيال پردازان ، سرگشته است و نگاه بينندگان ، كوتاه و
توصيفات توصيفگران ، نارسا و سخنان بيهوده گويان ، در رسيدن به مقام شگفت انگيز تو يا دست يافتن به جايگاه بلند تو ، از هم گسيخته .

1.نور محض ، راستى محض ، عدل محض و حقّ محض است .

2.يعنى : هر گونه وصفِ وصف كنندگان در حق او نارساست يا : صفات او حادث نيستند و صفت زايد بر ذات ندارد .

صفحه از 417