خدا - صفحه 237

۲۵۸.امام باقر عليه السلام :از انديشيدن در باره خدا بپرهيزيد ؛ امّا هر گاه خواستيد عظمت او را ببينيد ، به عظمت آفرينش او بنگريد .

۲۵۹.امام باقر عليه السلام :از عظمت خدا ، هرچه مى خواهيد ، ياد كنيد ؛ ولى در باره ذات او فكر نكنيد ، كه هر چه در باره ذات او بگوييد ، او بزرگ تر از آن است .

۲۶۰.امام صادق عليه السلام :از انديشيدن در خدا بپرهيزيد ؛ زيرا در باره خدا هرچه بيشتر انديشه كنيد ، سرگشته تر مى شويد ؛ چرا كه خداوند عز و جل را نه ديدگان در مى يابند و نه به اندازه ، وصف مى شود .

۲۶۱.امام صادق عليه السلام :هركس در چگونگى خدا بينديشد ، هلاك مى شود .

ر . ك : ص 439 ح 49 .

8 / 6

نهى از تعمّق در چگونگى خدا

۲۶۲.امام على عليه السلام :اى پرسنده! بنگر كه قرآن ، تو را در باره خدا چگونه راه نمايى كرده است ، همان را پيروى كن و از روشنايىِ ره نمونش پرتو گير و آنچه كه شيطان ، علم به آن را بر تو تكليف كرده ، ولى در كتاب خدا بر تو واجب نگشته و در سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله و امامان هدايتگر ، نشانى از آن نيست ، دانستنش را به خداى سبحان وا گذار ؛ كه اين ، منتهاى حقّ خدا بر توست . و بدان كه راسخانِ در علم ، كسانى اند كه به آنچه در پسِ پرده غيب ، نهان است و تفسيرش را نمى دانند ، روى هم رفته ، اقرار مى كنند و اين ، آنان را از درآمدن به درهايى كه در برابر عوالم غيب بسته شده است ، بى نياز مى گردانَد . پس خداوند متعال ، اعتراف آنان را به ناتوانى از دستيابى به آنچه بدان احاطه علمى ندارند ، ستوده است و ترك تعمّق آنان را در آنچه مكلّف به جستجو از كُنه آن نشده اند ، رسوخ [علمى ]ناميده است . پس تو نيز به همين بسنده كن و عظمت خداوند سبحان را با عقل خويش مسنج ، كه در اين صورت ، از تباه شدگان خواهى بود .

صفحه از 417