خدا - صفحه 329

ب ـ دلايل بر يكتايى پروردگار

۳۶۸.امام على عليه السلام :خداى بزرگ بردبارِ دانايى كه در هر گونه اى از عجايب خلقتش و ساخته هاى شگفت انگيزش ، نشانى آشكار بر پروردگارى اوست و در هر نوعى از پيچيدگى هاى تقديرش و حُسنِ تدبيرش ، دليل روشن و شاهد عادلى است كه حكم به يكتايى او مى دهد .

۳۶۹.امام على عليه السلامـ از گفتار ايشان در باره توحيد ـ :از طريق ساخته هاى خدا ، به وجود او راه برده مى شود و به واسطه خِردها ، شناخت او حاصل مى شود و با انديشيدن ، حجّت او استوار مى شود . آفرينش را دليلى بر وجود خويش قرار داد و به سبب آن ، از پروردگارىِ خويش ، پرده برداشت . او در ازلى بودنش ، يگانه و منحصر به فرد است ، در الوهيتش ، بى انباز است و در پروردگارى اش ، بى همتاست .

۳۷۰.امام كاظم عليه السلامـ به هشام بن حكم ـ :خداوند ـ تبارك و تعالى ـ در كتاب خود ، اهل خِرد و فهم را بشارت داده و فرموده است : «بشارت ده آن بندگان مرا كه سخن را مى شنوند و از بهترينش پيروى مى كنند . اينان ، كسانى هستند كه خدا ، هدايتشان كرده و ايشان اند صاحبان خرد» . اى هشام! خداوند ـ تبارك وتعالى ـ به واسطه خِردها ، حجّت ها را بر مردم تمام كرده است و به وسيله بيان ، پيامبران را يارى كرده است و با دلايل ، به پروردگارى خويش ، دلالتشان كرده و فرموده است : «خداى شما ، خدايى است يگانه كه معبودى جز او نيست و مهرگستر و مهربان است . همانا در آفرينش آسمان ها و زمين ، و آمد و شدِ شب و روز و كشتى ها كه در دريا به نفع مردم روان اند ، و در آبى كه خدا از آسمان فرو مى فرستد و به واسطه آن ، خاك مرده را زنده مى گرداند و از هر جنبنده اى در زمين پراكنده است ، و در حركت باد و ابرى كه ميان آسمان و زمين مسخّر است ، نشانه هايى است براى مردمانى كه تعقّل مى ورزند» .

ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج 6 (خداشناسى) ص 123 (شناختن صفات ثبوتى خدا / ربّ) .

صفحه از 417