خدا - صفحه 349

۳۸۷.الكافىـ به نقل از عبد اللّه كاهلى ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : «اگر مردمى خداى يگانه و بى انباز را بپرستند ، نماز بخوانند ، زكات بدهند ، حج بگزارند و ماه رمضان را روزه بگيرند ، امّا در باره كارى [و حكمى] كه خدا يا پيامبر خدا كرده است ، [از سرِ اعتراض] بگويند : چرا عكس اين كار را نكرد ، يا [حتّى ]چنين احساسى را در دل هايشان بيابند ، هر آينه ، به سبب آن مشرك اند» .
آن گاه ، امام صادق عليه السلام اين آيه را تلاوت كرد : «نه! به پروردگارت سوگند كه ايمان ندارند ، مگر آن كه تو را در اختلافات ميان خود ، داور قرار دهند و سپس از قضاوتى كه كرده اى ، در دل هاى خويش احساس ناراحتى نكنند و كاملاً سرِ تسليم فرود آورند» .
سپس امام صادق عليه السلام فرمود : «بر شما باد تسليم شدن!» .

۳۸۸.امام صادق عليه السلام :بنى اميّه ، مردم را در آموختن ايمان ، آزاد گذاشتند ؛ امّا در آموختن شرك ، آزاد نگذاشتند ، براى اين كه هر گاه آنان را به شرك وا دارند ، متوجّه آن نشوند» .

۳۸۹.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ سؤال ابو بصير از آيه شريف :«عالمان و راهبانِ خويش را به جاى خدا به خداوندى گرفتند»ـ :به خدا سوگند كه آنان (عالمان و راهبان) ، يهود را به عبادت خودشان فرا نخواندند ، كه اگر آنها را به عبادت خود فرا مى خواندند ، قطعاً نمى پذيرفتند ؛ بلكه حرامى را براى آنها حلال ، و حلالى را برايشان حرام ساختند و بدين سان ، بى آن كه خود بفهمند ، آنان را عبادت كردند .

۳۹۰.امام صادق عليه السلامـ به ابو بصير در باره اين سخن خداوند :«و كسانى كه از عبادت طاغوت دورى كردند و به خدا بازگشتند ، ايشان را بشارت باد!»ـ :شما ، همان كسانيد و هركس از سلطانى اطاعت كند ، در واقع ، او را عبادت كرده است .

صفحه از 417