خدا - صفحه 35

۳۸.امام صادق عليه السلام :اوصيا ، درهاى ورود [به شناخت] خداوند عز و جل هستند و اگر آنها نبودند ، خداوند عز و جلشناخته نمى شد . خداوند متعال به وسيله ايشان با خلق خويش احتجاج مى كند .

ر .ك : همين دانش نامه : ج 9 ص 511 (اهل بيت عليهم السلام / فصل سوم / مهم ترين ويژگى هاى اهل بيت عليهم السلام / باب هاى خداوند)
و ج 2 ص 355 (فصل هشتم / عناوين حقوق اهل بيت عليهم السلام / ولايت) .

2 / 4

پيروان پيامبران

قرآن

«بگو : اين است راه من ،] و] من و كسى كه پيروى ام كرد ، با بصيرت ، به سوى خدا دعوت مى كنيم» .

حديث

۳۹.الكافىـ به نقل از زهرى ـ :مردانى از قريش ، خدمت امام سجّاد ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ رسيدند و از ايشان پرسيدند : دعوت به دين چگونه است؟
فرمود : «مى گويى : به نام خداوند مهرگستر مهربان . شما را به خداوند عز و جل و به دين او دعوت مى كنم ، كه در دو چيز خلاصه مى شود : يكى از آن دو ، شناخت خداوند عز و جل است و ديگرى ، كار كردن براى خشنودى او .
و شناخت خداوند عز و جل اين است كه به يگانگى و رأفت و مهربانى و عزّت و دانايى و توانايى و برتر بودن از هر چيزى شناخته شود ، و به اين كه سود و زيان در دست اوست و بر هر چيز ، چيره است و ديدگان ، او را در نمى يابند و او ديدگان را در مى يابد و خُردبين و آگاه است ، و به اين كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست و آنچه آورده ، حق و از جانب خداوند عز و جل است و جز آن ، همه باطل است .
پس اگر اينها را پذيرفتند ، آن گاه هر آنچه (حق و وظيفه اى) كه مسلمانان دارند ، آنها نيز دارند» .

صفحه از 417