خدا - صفحه 355

قرآن

«و ما پيش از تو ، هيچ پيامبرى نفرستاديم ، مگر آن كه به او وحى كرديم كه : معبودى جز من نيست . پس مرا بپرستيد» .

«فقط تو را مى پرستيم و فقط از تو يارى مى جوييم» .

«آگاه باشيد كه آيين ناب ، از آنِ خداست ؛ و كسانى كه به جاى او اوليايى براى خود گرفته اند [به اين بهانه كه :] ما آنها را نمى پرستيم ، مگر براى اين كه ما را به خدا نزديك تر سازند ، البته خدا ميان آنان ، در باره آنچه بر سرِ آن اختلاف دارند ، داورى خواهد كرد . همانا خدا ، كسى را كه دروغگو و ناسپاس است ، راه نمايى نمى كند» .

«بگو : اى اهل كتاب! به سوى سخنى بياييد كه ميان ما و شما يكسان است و آن اين است كه : جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريك او نگردانيم ، و بعضى از ما ، بعضى ديگر را به جاى خدا ، پروردگار نگيرد . پس اگر [از اين پيشنهاد ]روى گرداندند ، بگوييد : گواه باشيد كه ما مسلمانيم» .

«بگو : اى مردم! اگر در دين من ، دودليد ، پس [بدانيد كه من] كسانى را كه شما به جاى خدا مى پرستيد ، نمى پرستم ؛ بلكه خدايى را مى پرستم كه جانِ شما را مى ستانَد ، و به من فرمان داده شده كه از اهل ايمان باشم [و فرمان داده شده است كه :] به دين يكتاپرستى روى آور و هرگز از مشركان مباش و به جاى خدا ، چيزى را كه نه سود به تو مى رسانَد و نه زيان ، مخوان ؛ كه اگر چنين كنى ، هر آينه ، از ستمكارانى» .

«بگو : نمازم و عبادتم و زندگى و مرگ من ، براى خداست كه پروردگار جهان هاست و او را شريكى نيست ، و به اين كار ، مأمور شده ام و من ، نخستين مسلمانم» .

«بگو : من هم بشرى مانند شما هستم كه به من ، وحى مى شود . جز اين نيست كه خداى شما ، خدايى واحد است . پس هركه به ديدار پروردگارش اميد [و ايمان ]دارد ، بايد كار نيك كند و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نگردانَد» .

ر . ك : بقره : آيه 83 ، يوسف : آيه 40 .

صفحه از 417