امامت - صفحه 159

۲۱۱.امام صادق عليه السلام :از داورى كردن بپرهيزيد ؛ زيرا داورى، در حقيقت، از آنِ پيشواى دانا به قضاوت و دادگر با مسلمانان است؛ از آنِ پيامبر يا وصىّ پيامبر.

۲۱۲.امام كاظم عليه السلام :جايگاه امام در زمين ، به سانِ ماه در آسمان است. با آن كه در جاى خود است ، به همه چيز آگاهى و احاطه دارد.

۲۱۳.امام رضا عليه السلام :خداوند، پيامبران و امامان را ـ كه درودهاى خدا بر ايشان باد ـ توفيق مى بخشد و به ايشان از خزانه دانش و قدرتش چيزى را مى دهد كه به ديگران نمى دهد. از اين رو ، دانش آنان، فوق دانش مردم هم روزگار است. خداوند متعال فرموده است: «آيا كسى كه به سوى حق هدايت مى كند ، سزاوارتر است از او پيروى شود، يا كسى كه هدايت نمى كند مگر آن كه هدايت شود؟! شما را چه شده است؟ چگونه داورى مى كنيد؟!» و نيز فرموده است: «و هر كه حكمت داده شود ، بى گمان، خير بسيار به او داده شده است» ، و در باره طالوت مى فرمايد: «خدا او را بر شما برگزيد و او را در دانش و نيروى بدن ، بر شما فزونى داد و خدا مُلك خويش را به هر كس كه بخواهد ، مى دهد، و خدا گشايشگر داناست» .
و به پيامبرش صلى الله عليه و آله فرمود: «و خدا كتاب و حكمت بر تو فرو فرستاد و آنچه را نمى دانستى ، به تو آموخت و تفضّل خدا بر تو ، همواره بزرگ است» .
و در باره پيشوايان از اهل بيت پيامبرش و عترت و فرزندان او ـ كه درودهاى خدا بر ايشان باد ـ فرموده است: «بلكه به مردم، براى آنچه خدا از فضل خويش به آنان عطا كرده، رشك مى ورزند. در حقيقت ، ما به خاندان ابراهيم ، كتاب و حكمت داديم و به آنان مُلكى بزرگ بخشيديم. پس برخى از آنان ، به وى ايمان آوردند و برخى از ايشان ، از او روى برتافتند و [ايشان را ]دوزخِ پُرشراره بس است» .

صفحه از 327