امامت - صفحه 241

۳۰۴.امام صادق عليه السلام :يك شبِ پيشواى دادگر ، از هزار ماه حكومت بنى اميّه بهتر است .

۳۰۵.الكافىـ به نقل از عبّاس بن هلال شامى ـبه امام رضا عليه السلام گفتم : قربانت گردم ! كسى كه نان خشك بخورَد و جامه درشت بپوشد و خاكسارى نمايد ، براى مردم بسى تحسين برانگيز است .
فرمود : «آيا نمى دانى كه يوسف عليه السلام ، پيامبر و پيامبرزاده بود ؛ امّا جبّه هاى ديبا با دكمه هاى طلايى مى پوشيد ۱ و در مجالس فرعونيان مى نشست و حكم مى رانْد . مردم به جامه او نياز نداشتند ؛ بلكه به دادگرى اش نياز داشتند . آنچه از پيشوا خواسته مى شود ، اين است كه هر گاه سخن گفت ، راست بگويد و هر گاه وعده داد ، انجام دهد و هر گاه داورى كرد ، به داد داورى كند . خداوند، خوردنى ها و نوشيدنى هاى حلال را حرام نمى كند ؛ بلكه فقط حرام را ممنوع كرده است ، كم باشد يا زياد . خداوند عز و جل فرموده است : «بگو: زيورهايى را كه خدا براى بندگانش پديد آورده و نيز روزى هاى پاكيزه را چه كسى حرام گردانيده است؟» .

۳۰۶.امام رضا عليه السلام :هر گاه ستمگر بر ستمگر حاكم شود ، دادِ حق ستانده مى شود. ۲ هر گاه دادگر بر دادگر حاكم شود ، حق اعتدال مى يابد . هر گاه دادگر بر ستمگر حاكم شود ، حق مى آسايد . هر گاه بنده بر آزاد حاكم شود ، حق به بردگى گرفته مى شود .

1.پوشيدن لباس ابريشمى و زرباف ، در شريعت اسلامى براى مردان حرام است ؛ امّا با توجّه به سند حديث و نقل امام عليه السلام ، ممكن است در شرايع پيشين ، و از جمله در شريعت يعقوب عليه السلام ، حرام نبوده است .

2.ظاهرا اشاره است به آيه ۱۲۹ از سوره انعام : «و اين گونه ، برخى از ستمكاران را به [كيفر] آنچه به دست مى آورند، سرپرست برخى ديگر قرار داديم» .

صفحه از 327