امامت - صفحه 259

ز ـ دورى از فريب و خيانت

۳۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر حكمرانى كه شب را در انديشه ناراستى با شهروندانش (عوام فريبى) به سر ببرد ، خداوند، بهشت را بر او حرام مى گرداند .

۳۳۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ كس نيست كه بر مردمى از مسلمانان حاكم شود و در حال ناراستى كردن (نيرنگبازى) نسبت به آنان از دنيا برود ، مگر آن كه خداوند، بهشت را بر او حرام مى گرداند .

۳۳۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس حكمرانى بر مردمى به وى سپرده شود و او با آنان ناراستى (نيرنگ) كند ، چنين كسى در آتش است .

۳۳۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس سرپرستىِ مردمى به او سپرده شود و او به آنان ناراستى (خيانت) ورزد ، پروردگارش را در حالى ديدار مى كند كه از او خشمگين است .

۳۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از بدترينْ خيانت ها ، تجارت كردنِ حكمران با شهروندان خويش است . ۱

۳۴۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من سه كس را لعنت كردم ، و خداى متعال هم لعنتشان فرمود : پيشوايى كه با شهروندانش تجارت كند ۲ ... .

1.ظاهرا مراد ، تجارت با ما يحتاج عمومى مردم، مانند آذوقه و امثال آن است ، و يا مطلق تجارت است .

2.يعنى : قيمت اجناس و ما يحتاج آنان را افزايش و كاهش دهد ؛ كارى كه حاكمان جور مى كنند . بعضى گفته اند : مراد ، اين است كه آنان را چون كالاى تجارى [و سرنوشتشان را بازيچه خود ]قرار دهد و هر گاه خواست ، چيزى از آنان بگيرد و براى خودش بستاند ، نه براى مصلحت عموم مردم . يا مقصود ، اين است كه هر گاه چيزى را فروخت و معلوم شد كه آن چيز متعلّق به امام و پيشواست ، مشترى آن را گران بخرد ، و هر گاه خواست چيزى را از مردم براى امام خريدارى كند ، آنان على رغم ميل خود ، به او ارزان بدهند (درر الأحاديث النبويّة : ص ۱۱۴) .

صفحه از 327