امامت - صفحه 325

د ـ مساعدت اقتصادى

۴۳۵.الكافىـ به نقل از خيبرى و يونس بن ظَبيان ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : «هيچ چيزى نزد خداوند ، محبوب تر از دادن درهم ها به امام نيست. خداوند، يك درهم [داده شده به ]او را ، در بهشت، به اندازه كوه اُحُد مى گرداند» . سپس فرمود : «خداى متعال در كتاب خود مى فرمايد: «كيست كه به خدا وامى نيكو دهد تا خدا آن را براى او چندين و چند برابر سازد؟» . به خدا سوگند كه اين وام ، همان صله دادن به امام است» .

۴۳۶.ثواب الأعمالـ به نقل از اسحاق بن عمّار ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم: معناى اين سخن خداوند ـ تبارك و تعالى ـ چيست كه مى فرمايد : «كيست كه به خدا وامى نيكو دهد تا خدا آن را براى او چندين و چند برابر سازد؟» ؟ فرمود: «صله بخشيدن به امام».

۴۳۷.امام كاظم عليه السلامـ در باره اين سخن خداى متعال :«كيست كه به خدا وامى نيكو دهد تا خدا آن را براى او چندين برابر سازد، و برايش مزدى پر ارج باشد»ـ :[مقصود ]صله بخشيدن به امام ، در زمان حاكميت فاسقان است.

۴۳۸.امام كاظم عليه السلام :هر كس نتواند به ما صله دهد و به برادران شايسته اش صله دهد، پاداش صله بخشيدن به ما برايش نوشته مى شود.

ه ـ بزرگداشت

قرآن

«در خانه هايى كه خدا رخصت داده كه رفعت يابند و نامش در آنها ذكر شود. در آن خانه ها ، هر بامداد و شامگاه ، او را تسبيح مى كنند» .

صفحه از 327