امامت - صفحه 327

حديث

۴۳۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :يكى از حقوق برترىِ خداوند بر بندگان ، بزرگداشت پيشواى دادگر است.

۴۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مَثَل امام ، مَثَل كعبه است كه نزد آن مى روند و او نزد كسى نمى رود.

۴۴۱.امام زين العابدين عليه السلام :حقّ امام بر مردم ، آن است كه در ظاهر و باطنشان ، با احترام و بزرگداشت از او فرمان برند.

۴۴۲.امام صادق عليه السلام :سه كس اند كه حقّ آنان را كسى ناديده نمى گيرد ، مگر منافقى كه به نفاق معروف است: ريش سفيد مسلمان ، حافظ [ و عالم به ]قرآن، و پيشواى دادگر.

ر . ك : همين دانش نامه : ج10 ص375 (اهل بيت عليهم السلام / فصل هشتم : حقوق اهل بيت عليهم السلام / گراميداشت) .

و ـ اين چند حق

۴۴۳.امام على عليه السلام :به حكمرانان خود، خيانت نكنيد و با رهبرانتان ناراست مباشيد و امامانتان را ناديده نگيريد. ۱ از ريسمان [الهىِ] خود دست برنداريد، كه سست مى شويد و اقتدارتان از بين مى رود. كارهايتان بايد بر اين پايه بنا شوند، و از اين راه جدا نشويد. اگر آنچه را مردگانِ شما ـ كه با آنچه بدان فرا خوانده مى شويد ، مخالفت ورزيدند ـ مشاهده كردند ، شما هم مشاهده مى كرديد ، بى گمان، سراسيمه بيرون مى شديد و فرمان مى برديد ؛ امّا آنچه آنان مشاهده كردند ، از شما پوشيده است، و زود است كه پرده فرو افتد.

1.يعنى: آنها را با صفات و نشانه ها و دلايلشان بشناسيد و ميان حكمرانان حق و حاكمان جور و باطل، تمييز دهيد. بعضى «لا تجهلوا» را در متن عربى حديث، از باب «تفعيل» گرفته و «لا تُجَهِّلوا» خوانده اند؛ يعنى: امامانتان را جاهل و ناآگاه نشماريد .

صفحه از 327