امامت - صفحه 63

۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه فرمان روايان ، راه نما و ره يافته باشند، مردم تباه نمى شوند ، اگر چه ستمكار و بدكردار باشند.

۸۵.امام على عليه السلامـ در وصف پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ :خداوند ، او را فرستاد تا به حق فرا خوانَد و بر آفريدگان، گواه باشد. او نيز پيام هاى پروردگارش را رساند و در اين راه ، نه سستى كرد و نه كوتاهى ورزيد، و در راه خدا با دشمنانش جنگيد ، بى آن كه ناتوانى به او راه يابد، يا عذر و بهانه آورَد. او پيشواى پرواپيشگان و ديده رهجويان بود.

۸۶.الكافىـ به نقل از بريد ـ :از امام باقر عليه السلام شنيدم كه در باره اين سخن خداوند عز و جل: «آيا كسى كه مرده بود و او را زنده گردانيديم و برايش نورى قرار داديم كه به واسطه آن ، در ميان مردم راه مى رود» ، مى فرمايد: « مرده ، كسى است كه چيزى نشناسد و نورى كه به واسطه آن ، در ميان مردم راه مى رود ، امامى است كه به او اقتدا مى شود».
[و در باره ادامه آيه :] «چون كسى است كه گويى گرفتار در تاريكى هاست و از آن، بيرون آمدنى نيست؟» ، فرمود: «مقصود ، كسى است كه امام را نشناسد [و به او معتقد نباشد]».

۸۷.تفسير العيّاشىـ به نقل از بريد عجلى ـ :امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداى متعال كه: «آيا كسى كه مرده بود و او را زنده گردانيديم و برايش نورى قرار داديم كه به واسطه آن ، در ميان مردم راه مى رود...؟» فرمود : « مرده ، كسى است كه به اين مقام ، معرفت [و اعتقاد ]ندارد. آيا مى دانى مرده يعنى چه؟».
گفتم: خير، قربانت گردم.
فرمود: «مرده ، كسى است كه چيزى نمى شناسد و ما به اين امر ، او را زنده گردانيديم. «و برايش نورى قرار داديم كه در پرتو آن ، در ميان مردم راه مى رود» ، يعنى امامى كه از او پيروى كند».

۸۸.الكافىـ به نقل از ابو جارود ـ :به امام باقر عليه السلام گفتم: خداوند به اهل كتاب ، خير فراوان داده است!
امام فرمود: «آن چيست؟».
گفتم: اين سخن خداوند متعال كه : «كسانى كه پيش از او ، به آنان كتاب[آسمانى ]داديم ، به او ايمان مى آورند» تا آن جا كه مى فرمايد: «اينان، به پاداش شكيبايى شان، دو بار مزد داده مى شوند» .
امام باقر عليه السلام فرمود: «خداوند به شما نيز همانند آنان، عطا فرموده است» و سپس اين آيه را تلاوت كرد : «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خدا پروا داريد و به فرستاده او ايمان آوريد تا دو بهره از رحمت خويش ، به شما عطا كند و برايتان نورى قرار دهد كه در پرتو آن ، حركت كنيد» [و فرمود:] «يعنى امامى كه از او پيروى كنيد».

صفحه از 327