امت - صفحه 175

۱۸۲.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابن عبّاس ـ :به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله گفته شد : كدام دين ، نزد خدا محبوب تر است؟
فرمود : «دين راستينِ آسانگير» .

۱۸۳.المعجم الأوسطـ به نقل از ابن عمر ـ :گفتم : اى پيامبر خدا ! وضو گرفتن از سبوى نوِ درپوشدار را دوست تر مى دارى يا از آفتابه ها را؟
فرمود : «از آفتابه ها را . دين خدا ، راستين و آسانگير است» .

۱۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مهار زدن [بر خود] ، حلقه در بينى كردن ، رَهبانيت ، ترك زن كردن و گوشه نشينى ، در اسلام نيست. ۱

1.. ابن قتيبه در شرح اين حديث مى گويد : «زمام ، مهار زدن در بينى است و در غير آن به كار نمى رود . خزام ، حلقه اى مويين است كه در يكى از دو پرده بينى قرار مى دهند . اگر اين حلقه ، مِسى باشد ، به آن «بره» گويند . مراد پيامبر صلى الله عليه و آله كارى است كه عابدان بنى اسرائيل مى كردند ؛ يعنى ترقوه هاى خود را مى سوزاندند و در بينى شان مهار مى زدند . منظور از رَهبانيت ، عمل راهبان است كه روزه پى در پى مى گرفتند و گليم مى پوشيدند و گوشت نمى خوردند و ... . مراد از «تبتّل» ، ترك ازدواج است . تبتّل ، در اصل به معناى قطع و بريدن است . مراد از «سياحت» نيز ترك شهرها گفتن و سير و سفر در زمين است . كارى كه يحيى بن زكريا عليه السلام كرد و به سياحت و سير در اطراف و اكناف پرداخت . عابدان بنى اسرائيل نيز چنين مى كردند . مقصود پيامبر صلى الله عليه و آله اين است كه خداوند عز و جل اين راه و رسم ها را از مسلمانان برداشت و پيامبر صلى الله عليه و آله را با آيين تساهل و تسامح و به دور از سختگيرى هاى آن چنانى فرستاد» .

صفحه از 314