امت - صفحه 295

۳۴۸.امام صادق عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند متعال :«به راستى ، ابراهيم، امّتى مطيعِ خدا و حق گرا بود»ـ :خدا او را [به تنهايى] يك امّت ناميد.

۳۴۹.امام باقر و امام صادق عليهماالسلامـ در باره اين سخن خدا عز و جل :«ابراهيم ، امّتى مطيعِ خدا و حق گرا بود»ـ :اين ، امتيازى است كه خداوند به او بخشيد .

۳۵۰.الكافىـ به نقل از سَماعة بن مهران ـ :بنده صالح (امام كاظم عليه السلام ) به من فرمود : «اى سماعه! آنان (مدّعيان تشيّع و دوستى ائمّه) ، خود در بسترهايشان آسودند و [ به سبب افشاى اسرار و ترك تقيّه] مرا به هراس افكندند . هان ! به خدا سوگند ، زمانى بود كه در دنيا جز يك تن ، كسى خدا را نمى پرستيد ، كه اگر كس ديگرى هم مى بود ، خداوند عز و جل او را نيز اضافه مى كرد، آن جا كه مى فرمايد : «به راستى ، ابراهيم، امّتى مطيعِ خدا و حق گرا بود و از مشركان نبود» . روزگارى بدين منوال گذشت . سپس خداوند ، اسماعيل و اسحاق را همدم او قرار داد و سه تن شدند.
به خدا سوگند كه مؤمن ، اندك است و پيروان كفر ، بسيارند . مى دانى چرا چنين است؟» .
گفتم : نمى دانم ، قربانت گردم !
فرمود : «آنان (مدّعيان تشيّع) ، همدم مؤمنان قرار داده شدند تا مؤمنان ، با آنان درد دل كنند و بدين وسيله ، آسوده شوند و آرام گيرند» .

۳۵۱.الكافىـ به نقل از مَسعَدة بن صَدَقه ـ :از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه : آيا امر به معروف و نهى از منكر ، بر همه امّت ، واجب است؟
فرمود : «خير» .
گفته شد : چرا؟
فرمود : «چون اين كار بر كسى واجب است كه قدرت داشته باشد و از او اطاعت شود و معروف را از منكر ، باز شناسد ، نه بر شخص ناتوانى كه راه را از بيراهه ، باز نمى شناسد و نمى داند از چه به چه فرا بخوانَد . ـ مى فرمايد : حق را از باطل ـ ۱ دليل بر اين ، كتاب خداوند عز و جلاست كه مى فرمايد : «و بايد از شما ، امّتى (گروهى) باشند كه به نيكى دعوت كنند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند» . پس اين [دستور] ، خاص است ، نه عام [و متوجّه عموم مردم] .
همچنين مى فرمايد : «و از ميان قوم موسى ، جماعتى هستند كه به حق ، راه نمايى مى كنند و به حق ، داورى مى نمايند» . نفرمود : بر امّت موسى ، يا بر همه قوم او ، كه در آن روز ، امّت هاى گوناگونى بودند . امّت ، از يك نفر به بالا را شامل مى شود ، چنان كه خداوند عز و جل فرموده است : «به راستى ، ابراهيم، امّتى قانت براى خدا بود» ؛ يعنى مطيع در برابر خدا» .

1.. ظاهراً اين جمله از راوى است (ر.ك : الكافى : ج ۵ ص ۵۹ ح ۱۶) . در بحار الأنوار (ج ۱۰۰ ص ۹۳ ح ۹۲) آمده است : «به حق يا به باطل؟» .

صفحه از 314