امانت - صفحه 121

۲۰۹.امام على عليه السلامـ در سخنرانى اى در معرّفى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ :امين وحىِ او بود ، و خاتم پيامبرانش ، و نويد دهنده به رحمتش ، و ترساننده از خشم و كيفرش .

۲۱۰.امام على عليه السلامـ از سخنرانى اى كه در آن ، پاره اى ويژگى هاى پيامبر صلى الله عليه و آله را بر مى شمارد ـ :او امين و مورد اعتماد تو بود ، و خزانه دار دانشِ نهان تو ، و گواه تو در روز جزا ، و فرستاده بر حقّ تو ، و فرستاده تو به سوى مردمان .

۲۱۱.امام على عليه السلامـ در توصيف پيامبر صلى الله عليه و آله ـ :او امينِ مورد اعتماد تو بود ، و گواه تو در روز جزاست ، و برانگيختنش نعمتى بود از جانب تو ، و فرستاده بر حقّ تو بود كه از سرِ رحمت فرستادى .

۲۱۲.امام على عليه السلام :هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله ره سپار هجرت به مدينه شد ، به من دستور داد پس از او بمانم تا سپرده هايى را كه از مردم نزد او بوده ، به صاحبانشان باز گردانم . براى همين خصلتش بود كه به او «امين» مى گفتند . من ، سه روز ماندم . و آشكار مى گشتم و حتّى يك روز پنهان نشدم . پس از آن ، مكّه را ترك گفتم و راه پيامبر خدا را دنبال كردم تا [به مدينه] آمدم .

۲۱۳.السيرة النبويّة ، ابن هشام :قريش ، به پيامبر خدا ، پيش از آن كه بر او وحى فرود آيد ، «امين» مى گفتند .

۲۱۴.كشف الغُمّة :يكى از نام هاى پيامبر صلى الله عليه و آله «امين» است كه برگرفته از امانت و امانتدارى و خوش قولى است . عرب ، پيامبر صلى الله عليه و آله را پيش از معبوث شدنش ، به اين نام مى خواندند ؛ زيرا در او امانتدارى ديده بودند . هر شخصى كه از خُلف وعده و دروغگويىِ او در امان باشى ، «امين» است . به همين سبب ، از جبرئيل عليه السلام با اين وصف ياد شده و خداوند فرموده است : «آن جا فرمان رواست و امين» .

صفحه از 170