امانت - صفحه 125

۲۱۷.الكافىـ به نقل از بُرَيد عِجلى ـ :از امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداوند عز و جل كه : «خدا به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش باز گردانيد و هرگاه ميان مردم حكم كرديد ، به داد حكم كنيد» پرسيدم . فرمود : «مقصودش ما هستيم ؛ يعنى بايد امامِ پيشين ، كتاب ها و دانش و سلاح را به امامِ پس از خود بسپارد . «و هرگاه ميان مردمْ حكم كرديد ، به عدل ، حكم كنيد» ، يعنى به عدلى كه در دست شماست» .

۲۱۸.امام صادق عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند عز و جل :«خدا به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش باز گردانيد»ـ :خدا به امامِ پيشين فرمان داده است كه تمام آنچه را [از علايم امامت] نزد اوست ، در اختيار امامِ پس از خود بگذارد .

۲۱۹.امام صادق عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند متعال :«خدا به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانشان باز گردانيد و هرگاه ميان مردم حكم كرديد ، به داد حكم كنيد»ـ :بر امام است كه آنچه را نزد اوست ، به امامِ پس از خود بدهد . [نيز ]امامان ، به دادگرى مأمور گشته اند ، و مردم به پيروى كردن از آنان ، فرمان يافته اند .

۲۲۰.امام كاظم عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند متعال :«خدا به شما فرمان مى دهد امانت ها را به صاحبانشان باز گردانيد»ـ :اين خطاب ، [در اصل ،] ويژه ماست . خداوند تبارك و تعالى ـ به هر يك از ما امامان دستور مى دهد كه [امانت امامت را] به امام پس از خود بسپارد و به او وصيّت كند . سپس در باره ديگر امانت هاست .

صفحه از 170