امانت - صفحه 19

1 / 3

باز گرداندن امانت ، حتّى به خيانتكار

۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :امانت را به كسى كه تو را امين شمرده است ، باز گردان ، و اگر كسى به تو خيانت كرد ، تو به او خيانت مكن .

۱۰.تهذيب الأحكامـ به نقل از برادر زاده فضيل بن يسار ـ :در محضر امام صادق عليه السلام بودم كه زنى وارد شد ـ و من از همه به او نزديك تر بودم ـ . به من گفت : از ايشان سؤال كن . گفتم : چه سؤالى؟
گفت : فرزندم از دنيا رفت و مالى از او در دست برادرم ماند و او ، آن را از بين بُرد . سپس برادرم مالى به دست آورد و آن را به من سپرد . آيا من حق دارم به اندازه مالى كه از بين برده است ، از آن مال بردارم؟
من اين را از امام عليه السلام پرسيدم . ايشان فرمود : «نه . پيامبر خدا فرمود : امانت را به صاحبش باز گردان ، و اگر كسى به تو خيانت كرد ، تو به او خيانت مكن » .

۱۱.امام على عليه السلام :به كسى كه تو را امين شمرده [و امانتى را به تو سپرده] است ، خيانت مكن ، اگر چه او به تو خيانت كرده باشد ، و راز او را فاش مساز ، هر چند او راز تو را فاش ساخته باشد .

۱۲.امام صادق عليه السلام :امانت را به نيكوكار و بدكار بايد بازگردانْد ، و به پيمانِ با نيكوكار و بدكار ، بايد وفا كرد . پس امانت را به كسى كه به تو امانت سپرده است ، باز گردان ، و به كسى كه به تو خيانت كرده است ، خيانت مكن .

صفحه از 170