ایمان - صفحه 101

۱۳۰.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابو رزين عقيلى ـ :نزد پيامبر خدا رفتم و گفتم : ... اى پيامبر خدا ! ايمان چيست؟
فرمود : «اين كه گواهى دهى معبودى جز خداى يگانه و بى انباز نيست و محمّد ، بنده و فرستاده اوست ، و اين كه خدا و پيامبرش نزد تو محبوب تر از هر چيز ديگر باشند و سوزانده شدن در آتش را خوش تر از آن داشته باشى كه به خداوند ، شرك ورزى و اين كه اگر غير خويشاوندى را دوست دارى ، تنها براى خداوند عز و جلدوستش بدارى . اگر چنين بودى ، عشق به ايمان ، همان گونه در دلت وارد شده است كه عشق به آب ، وجود شخص تشنه را در يك روز داغ ، فرا مى گيرد .

۱۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه به پروردگارىِ خدا و دين اسلام و پيامبرى محمّد ، خشنود باشد ، طعم ايمان را چشيده است .

۱۳۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس دوست دارد كه طعم ايمان را بيابد ، بايد هر كس را كه دوست مى دارد، فقط براى خدا دوستش بدارد .

۱۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه چيز است كه هر كس آنها را انجام دهد ، به راستى ، طعم ايمان را چشيده است : كسى كه خداى يگانه را ـ كه معبودى جز او نيست ـ ، بپرستد و كسى كه هر سال زكات مالش را با ميل و رغبت بپردازد ، و [از دام هاى] پير و گر و بيمار و بنجل و پست ۱ خود ندهد ؛ بلكه از اموال متوسّطتان باشد ؛ زيرا خداوند ، نه بهترينش را از شما خواسته است و نه به دادنِ بدترينش دستور داده است .

1.واژه «لئيمه» كه در متن عربى حديث آمده، يعنى : حيوانى كه شير نمى دهد .

صفحه از 436