ایمان - صفحه 119

۱۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بنده مؤمن نيست ، مگر آن گاه كه به چهار چيز ، ايمان داشته باشد : شهادت دهد كه معبودى جز خداى يگانه و بى انباز نيست ، و اين كه من فرستاده خدايم و مرا به حق به پيامبرى برانگيخته است ، و به زنده شدنِ پس از مرگ ، ايمان داشته باشد ، و به تقدير ، ايمان داشته باشد .

۱۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ بنده اى ايمان نياورده ، تا آن گاه كه به چهار چيز ، ايمان آورد : به خدا ايمان آورد و به اين كه خداوند ، مرا به حق به پيامبرى برانگيخته است ، و به رستاخيزِ پس از مرگ ، ايمان آورَد و به تقدير ، خوب و بدش ، ايمان آورَد .

۱۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ايمان ، آن است كه به خدا و فرشتگان او و كتاب ها و پيامبرانش ايمان آورى ، به بهشت و دوزخ و ترازو (حسابرسى كارها) ايمان آورى ، به رستاخيزِ پس از مرگ ايمان آورى و به سرنوشت ، نيك و بدش ، ايمان آورى .

۱۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ايمان ، آن است كه به خدا و فرشتگان او و كتاب ها و فرستادگانش و به آخرت ، ايمان آورى و به تقدير ، نيك و بدش ، باور داشته باشى .

۱۶۰.امام صادق عليه السلام :ايمان ، به جا آوردنِ واجبات است و دورى كردن از گناهان بزرگ . ايمان ، شناختِ به دل است و گواهى به زبان و به كار بستن در عمل و گواهى به وجود عذاب قبر و وجود مُنكِر و نَكير (دو فرشته بازپرس در قبر) و برانگيخته شدن پس از مرگ ، و حسابرسى و صراط و ترازو . ايمان به خدا تحقّق نمى يابد ، مگر با بيزارى جستن از دشمنان خداوند عز و جل .

صفحه از 436