ایمان - صفحه 141

«و كسانى كه از دانش بهره يافته اند، مى دانند كه آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، حق است و به راه آن عزيزِ ستوده[ صفات ] ، راهبرى مى كند» .

«و تا آنان كه دانش يافته اند ، بدانند كه اين [ قرآن ]حق است [ و ]از جانب پروردگار توست. پس بِدان ايمان آورند و دل هايشان براى او خاضع گردد ، و به راستى ، خداوند ، كسانى را كه ايمان آورده اند، به سوى راهى راست ، راهبر است» .

حديث

۱۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش ، جان اسلام و ستون ايمان است .

۱۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در حديثى طولانى ـ :نشانه دانش ، چهار چيز است : شناخت خدا ، و شناخت دوستان او ، و شناخت واجبات او و پاسداشت آنها تا آن كه به جا آورده شوند .

۱۸۳.امام على عليه السلام :ريشه ايمان ، دانش (شناخت) است .

۱۸۴.امام على عليه السلام :ايمان و دانش ، دو برادر همزاد و دو همراه جدا ناشدنى اند .

۱۸۵.الإرشادـ به نقل از كميل ، در بيان ويژگى هاى حجّت هاى خدا بر خلق ـ :امام على عليه السلام فرمود : «دانش [و شناخت] ، آنان را به حقايق ايمان رسانيد . پس به جان يقين ، دست يافتند و با آنچه نادانان از آن گريزان اند ، خو گرفتند و آنچه را كه نازپروردگان ، درشت و دشوارش مى يابند ، نرم و آسان يافتند . در دنيا با بدن هايى زندگى مى كنند كه روح آنها به جايگاه برين تعلّق دارد . اينان ، جانشينان خدا در
زمين او هستند ، و حجّت هاى او بر بندگانش» . آن گاه نفس عميقى كشيد و فرمود: «وَه ، وَه ، كه چه شوقى به ديدن آنها دارم!» .

صفحه از 436