ایمان - صفحه 151

۱۹۵.تفسير العيّاشىـ به نقل از سعيد بن ابى اَصبغ ـ :از امام صادق عليه السلام شنيدم كه در پاسخ سؤال از قرارگاه و سپردگاه ، فرمود : «قرار گرفته در رحم و سپرده در صُلب . گاهى به شخص ، ايمان سپرده مى شود و سپس از او گرفته مى شود . [مثلاً ]زبير در پرتو ايمان و روشنايى آن حركت مى كرد ، به طورى كه وقتى پيامبر خدا از دنيا رفت ، او با شمشيرش به راه افتاد و مى گفت : با كسى جز على بيعت نمى كنيم» .

۱۹۶.امام كاظم عليه السلامـ در پاسخ پرسش از اين سخن خداوند متعال :«پس [براى شما ]قرارگاهى و سپردگاهى است»ـ :قرارگاه ، ايمان پايدار است و سپردگاه ، [ايمان ]عاريتى .

۱۹۷.تفسير العيّاشىـ به نقل از محمّد بن فُضَيل ـ :امام ابو الحسن عليه السلام ۱ در باره آيه : «او كسى است كه شما را از يك تن آفريد . پس [براى شما ]قرارگاهى است و سپردگاهى» فرمود : «ايمانى كه پا بر جا باشد ، تا روز رستاخيز ، پا بر جاست» يا فرمود : «تا اَبَد ، پا بر جاست» [و افزود :] «و آنچه سپردنى [و عاريتى ]باشد ، خداوند ، آن را پيش از مرگ مى گيرد» .

1.مقصود ، امام كاظم عليه السلام يا امام رضا عليه السلام است و در تفسيرِ الصافى (ج ۲ ص ۱۴۲) ، به صراحت به امام كاظم عليه السلام نسبت داده شده است .

صفحه از 436