ایمان - صفحه 175

حديث

۲۳۰.امام على عليه السلام :هيچ يك از قَدَريّه غُلُو نكرد ، مگر اين كه از ايمان خارج شد .

۲۳۱.امام صادق عليه السلام :كمترين چيزى كه انسان به سبب آن از ايمان خارج مى شود ، اين است كه با غالى مسلكى بنشيند و به سخنش گوش دهد و او را در گفته اش تصديق كند .

۲۳۲.عيون أخبار الرضا عليه السلامـ به نقل از ابراهيم بن ابى محمود ـ :به امام رضا عليه السلام گفتم : اى فرزند پيامبر خدا ! ما در باره فضايل امير مؤمنان و فضايل شما اهل بيت ، اخبارى در دست داريم كه راويانِ آنها ، مخالفان شما هستند و چنان اخبارى را از شما سراغ نداريم . آيا آنها را بپذيريم؟
امام رضا عليه السلام فرمود : «اى پسر ابو محمود ! پدرم از پدرش از جدّش به من خبر داد كه پيامبر خدا فرمود : هر كس به گوينده اى گوش دهد ، او را عبادت كرده است . بنا بر اين ، اگر گوينده ، از خدا بگويد ، [شنونده] در واقع ، خدا را عبادت كرده است و اگر از ابليس بگويد ، ابليس را عبادت كرده است » .
امام رضا عليه السلام سپس فرمود : «اى پسر ابو محمود ! مخالفان ما ، در باره فضايل ما اخبارى را جعل كرده اند كه بر سه دسته اند : يك دسته از آنها غلو آميزند . دسته دوم ، كوتاهى در حقّ ماست و دسته سوم ، تصريح به معايب دشمنان ماست . هر گاه مردم اخبار غلوآميز را در باره ما بشنوند ، شيعيان ما را تكفير مى كنند و آنان را معتقد به ربوبيت ما مى خوانند . هر گاه اخبار تقصيرآميز در حقّ ما را بشنوند ، به آنها معتقد مى شوند . هر گاه اخبارى را بشنوند كه در آنها به نامِ دشمنان ما ، بد گفته شده است ، از ما صراحتا بد مى گويند ، حال آن كه خداوند عز و جل فرموده است : «آنان را كه [مشركان] به جاى خدا مى خوانند ، دشنام مدهيد كه آنان نيز خدا را ، به ستم و از روى نادانى ، دشنام خواهند داد» .
اى پسر ابو محمود ! وقتى مردم به راست و چپ مى روند ، تو از راه ما جدا مشو ؛ زيرا هر كس با ما همراه باشد ، ما با او همراه هستيم و هر كه از ما جدا شود ، ما نيز از او جدا مى شويم . كمترين چيزى كه انسان را از ايمان بيرون مى برَد ، اين است كه به ريگى بگويد : اين يك هسته است ، و سپس به آن معتقد شود و از كسى كه با او مخالفت ورزيد ، تبرّى جويد .
اى پسر ابو محمود ! آنچه را برايت گفتم ، حفظ كن ؛ زيرا خير دنيا و آخرت را در آن ، براى تو گردآورى كردم» .

صفحه از 436