ایمان - صفحه 315

۴۵۳.امام على عليه السلام :بدان كه برترينِ مؤمنان ، كسى است كه از خودش و خانواده اش و اموالش [در راه خدا] بيشتر پيش بفرستد ؛ زيرا هر خوبى اى كه پيش فرستى ، برايت اندوخته مى شود و آنچه بر جاى بگذارى ، خير [و نفع] آن براى غير تو خواهد بود .

7 / 10

اندك بودن مؤمنان

قرآن

«اى خاندان داوود! [ مرا] سپاس بگزاريد. و از بندگان من ، اندكى سپاس گزارند» . ۱

«پس چرا از نسل هاى پيش از شما ، خردمندانى نبودند كه [ مردم را ] از فساد در زمين ، باز دارند، جز اندكْ كسانى از ميان آنان كه نجاتشان داديم ؟ و كسانى كه ستم كردند ، به دنبال ناز و نعمتى رفتند كه در آن به سر مى بردند، و آنان بزهكار بودند» .

«[ شيطان] گفت: به من بگو: اين كسى را كه بر من برترى دادى [ ، براى چه بود]؟ اگر تا روز قيامت مهلتم دهى ، قطعاً فرزندانش را ، جز اندكى [ از آنها] را ريشه كن خواهم كرد» .

«تا آن گاه كه فرمان ما در رسيد و تنور فوران كرد، فرموديم: «در آن [ كشتى ]يك جفت از هر [ حيوان] نر و ماده اى را ، نيز كسانت را ـ مگر كسى كه قبلاً در باره او سخن رفته است ـ و كسانى را كه ايمان آورده اند، حمل كن» و با او جز [ عدّه ]اندكى، ايمان نياورده بودند» .

ر . ك : بقره : آيه 83 و 88 و 246 ، نساء : آيه 46 و 155 ، مائده : آيه 13 ، شعرا : آيه 54 ، فتح : آيه 15 .

حديث

۴۵۴.امام صادق عليه السلام :همه كسانى كه از سراسر دنيا به او (نوح عليه السلام ) ايمان آوردند ، هشتاد مرد بودند .

1.در مجمع البيان آمده است : ابن عبّاس مى گويد: «مراد از آن، مؤمن يكتاپرست است» . اين ، نشان مى دهد كه مؤمن سپاس گزار، در هر عصرى اندك است .

صفحه از 436