ایمان - صفحه 367

۵۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش ، دوست مؤمن است ؛ بردبارى ، دستيار او ؛ خِرد ، راه نمايش ؛ عمل ، كارگزار او ؛ شكيبايى ، فرمانده سپاه او ؛ نرمش ، پدر او و نيكى كردن ، برادرش .

۵۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى مؤمن است كه نسبت به مالِ خودش بخشنده ، و نسبت به مال ديگران ، محتاط باشد .

۵۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به مُعاذ بن جَبَل ـ :اى معاذ ! مؤمن ، در بَند حق است . مؤمن را قرآن ، در بسيارى از خواسته هاى نفسش و از اين كه قربانىِ هوسش شود ، به بند كشيده است .
اى معاذ! ترس و اضطراب مؤمن ، آرام نمى شود ، تا آن گاه كه پل [صراط] را پشت سر نهد . پس [در اين راه ،] قرآن ، راه نماى اوست و ترس ، شيوه اش و
شوق ، مركبش و نماز ، جان پناهش و روزه سپرش و صدقه مايه آزادى اش [از آتش ]و راستى فرماندهش و حيا وزيرش ، و در پس همه اينها ، پروردگارش در كمين است .

۵۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به مُعاذ بن جَبَل ـ :اى معاذ! مؤمن ، اسير حق است . مى داند كه كسى مراقب او هست بر گوش و چشم و زبان و دست و پا و شكم و شهوت او ، حتّى بر پلك زدن چشم او و ذرّه گِل انگشت او و سرمه چشمان او و [خلاصه] بر همه
كارهاى او . مؤمن ، دلش آرام نمى گيرد و ترسش فرو نمى نشيند و اضطرابش بر طرف نمى شود ؛ [چرا كه] صبح و شب ، منتظر مرگ است . از اين رو ، تقوا مراقب اوست و قرآن ، راه نمايش و ترس ، حجّتش و شرافت ، مركبش و هشيارى [و احتياط] ، همراهش و هراس ، نشانش و نماز ، جان پناهش و روزه سپرش و صدقه مايه آزادى اش [از آتش] و راستى ، وزيرش و حيا فرماندهش ، و در پس همه اينها پروردگارش در كمين است .
اى معاذ! مؤمن را قرآن ، در بسيارى از هوس ها و خواهش هاى نفسش ، مقيّد كرده و به اذن خداوند ، مانع از آن شده كه هوسش او را به هلاكت افكند .
اى معاذ! من آنچه را براى خودم دوست دارم ، براى تو نيز دوست مى دارم و آنچه را جبرئيل عليه السلام به من رساند ، به تو رساندم . پس مبادا روز قيامت ، در حالى نزد من آيى كه ديگرى از آنچه خداوند عز و جل به تو داده است ، بهره مندتر باشد تا تو .

صفحه از 436