انسان - صفحه 37

۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، آدم را از مُشتى [خاك] كه از همه جاى زمين برداشت ، آفريد . از اين رو ، فرزندان آدم ، متناسب با خاك زمين ، پديد آمدند : برخى از آنها سرخ اند ، برخى سفيد ، برخى سياه ، برخى آميزه اى از اين رنگ ها ، برخى نرم ، برخى خشن ، برخى پاك ، و برخى ناپاك .

۳۲.امام على عليه السلام :آدم ، از اديم (پوسته) زمين كه در آن ، [خاك] پاك و خوب و بد وجود دارد ، آفريده شد . بنا بر اين ، تو همه اين ويژگى ها را در فرزندان او مى بينى : خوب و بد .

۳۳.امام على عليه السلامـ در پاسخ پرسش از علّت نام گذارى آدم و حوّا به اين نام ها ـ :آدم ، آدم ناميده شد ؛ چون از اَديم زمين آفريده شد ، بدين سان كه خداوند متعال ، جبرئيل عليه السلام را فرستاد و به او فرمود كه از اديم (پوسته) زمين ، چهار قسمت خاك برايش بياورد : خاكى سفيد ، خاكى سرخ ، خاكى قهوه اى و خاكى سياه ، و اين خاك ها را از قسمت هاى نرم و درشت زمين بردارد . سپس به او فرمود كه چهار نوع آب برايش بياورد : آب شيرين ، آب شور ، آب تلخ ، و آب گنديده . آن گاه به او فرمود كه آب ها را روى خاك بريزد ، و خداوند با دست [قدرت] خويش ، آنها را به هم آميخت ، به طورى كه از خاك ، نه چيزى اضافه آمد كه به آب نياز داشته باشد ، و نه از آب ، چيزى زياد آمد كه به خاك نياز داشته باشد . پس آب شيرين را در [قسمت ]گلوى او قرار داد ، و آب شور را در چشمانش ، و آب تلخ را در گوش هايش و آب گنديده را در بينى اش .
حوّا نيز حوّا ناميده شده ؛ چون از حيوان (موجود زنده) آفريده شد .

صفحه از 210