انسان - صفحه 39

۳۴.امام على عليه السلام :[خداوند] عز و جل چون زمينش را آماده ساخت و فرمانش را روان داشت ، آدم عليه السلام را به عنوان مخلوق برتر خود برگزيد و او را نخستين آفريده خود [از نوع انسان ]قرار داد .

۳۵.امام على عليه السلامـ در بيان آفرينش آدم عليه السلام ـ :سپس خداوند سبحان ، از قسمت هاى سخت و نرم زمين ، و شيرين و شور آن ، قدرى خاك برداشت و بر آن ، آب ريخت تا خالص شد ، و آن را با رطوبت بياميخت تا آن كه سفت شد . آن گاه از آن ، پيكره اى آفريد داراى دنده ها و مُهره ها و اندام ها و بندها ، و مدّتى مشخّص و زمانى معلوم ، آن را نگاه داشت تا اين كه خشك شد و به هم جوشيد ، و چون سفال ، سخت شد .
آن گاه از روح خود در آن دميد . پس انسانى شد داراى ذهن هايى كه آنها را به حركت در مى آورد ، و انديشه اى كه آن را به كار مى گيرد ... ، آميخته با سرشتى به رنگ هاى گوناگون و چيزهاى همانند يكديگر ، و حالاتى متضاد ، و اَخلاطى ناساز ، از قبيل گرمى و سردى ، و رطوبت و خشكى .

۳۶.امام على عليه السلام :[خداوند] چون آفرينش آنچه را در آسمان هاست ، به پايان رسانيد و در آن هنگام ، زمين ، خالى [از سكنه] بود و هيچ كس در آن نبود ، به فرشتگان فرمود : «من در زمين ، جانشينى خواهم آفريد . فرشتگان گفتند : آيا در آن ، كسى را مى آفرينى كه در آن ، تباهى مى كند و خون مى ريزد ، در حالى كه ما تو را تسبيح و ستايش مى گوييم و تقديست مى كنيم؟ خدا فرمود : من چيزى مى دانم كه شما نمى دانيد» .
پس خداوند ، جبرئيل عليه السلام را فرستاد و او از اديم (لايه رويين) زمين ، مُشتى خاك بر گرفت و آن را با آب شيرين و شور ، خمير كرد ، و پيش از آن كه در او جان بدمد ، طبايع را در آن ، تركيب كرد . بنا بر اين ، آدم را از خاك اديم زمين آفريد . از اين رو ، آدم نام گرفت ؛ زيرا چون با آب خمير شد ، به رنگ اديم (خاك) در آمد .

صفحه از 210