انسان - صفحه 47

ژرفكاو، بر اين باورند كه مقصود در اين آيات ، اين است كه حوّا از جنس آدم و از همان آب و گل، آفريده شده تا با او انس گيرد . چنان كه قرآن تصريح مى فرمايد :
«وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا .
همسرش را از [جنس] او قرار داد تا بدو آرام گيرد»
.
و نيز مى فرمايد :
«خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا ؛۱
آفريد براى شما از [جنس] خودتان همسرانى تا بدانها آرام گيريد»
.
احاديث اهل بيت عليهم السلام نيز ـ همان طور كه ملاحظه شدند ـ اين نظر را تأييد مى كنند و رواياتى را كه بر نظر اوّل دلالت دارند، به شدّت رد مى نمايند .
علّامه مجلسى رحمه الله گزارش هايى را كه بيانگر خلقت حوّا از بدن آدم اند ، بر تقيّه حمل نموده ۲ و مَراغى ، اين گزارش ها را از اسرائيليات بر شمرده است . ۳
گفتنى است كه تورات ، آفرينش حوّا را از دنده آدم عليه السلام دانسته است . ۴

1.روم : آيه ۲۱ .

2.بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۱۱۶ .

3.تفسير المراغى : ج ۴ ص ۱۷۴ .

4.عهد عتيق ، سِفْر پيدايش : كتاب ۲ فقره ۲۱ .

صفحه از 210