درنگ ورزیدن (تأنّی) - صفحه 17

1 / 4

توصيه به درنگ ورزى و حوصله كردن

۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه خواستى كارى انجام دهى با حوصله باش تا خداوند ، راه برون رفت آن را به تو بنماياند ( / خداوند براى تو برون رفتى قرار دهد) .

۱۵.اُسد الغابةـ به نقل از عبد الرحمان بن عائذ ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله هر گاه نيرويى را اعزام مى كرد ، به آنان مى فرمود : «با مردم مدارا كنيد و حوصله به خرج دهيد» ـ يا عبارتى مانند اين ـ «و پيش از آن كه [به حق] دعوتشان كنيد ، بر ايشان متازيد» .

۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس مؤمنى را طورى هُل دهد كه با آن تحقيرش كند ، يا به او سيلى زند ، يا با او رفتارى كند كه خوشايندش نيست ، فرشتگانْ لعنتش مى كنند تا آن گاه كه از وى رضايت بجويد و توبه و استغفار كند. بنا بر اين ، از عجله كردن نسبت به كسى بپرهيزيد ؛ زيرا ممكن است او مؤمن باشد و شما نمى دانيد. بر شما باد درنگ و نرمش ! شتاب زدگى ، از حربه هاى شيطان هاست ، و نزد خداوند ، چيزى دوست داشتنى تر از درنگ و نرمش نيست .

۱۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بردبار نيست ، مگر كسى كه اهل درنگ و نرمش باشد .

۱۸.امام على عليه السلامـ در سفارش ايشان به فرزندش امام حسن عليه السلام ـ :سفارش مى كنم تو را به بخشيدن گناه [و تقصير ديگران ]و فرو خوردن خشم ، و به جا آوردن صله رحم ، و بردبارى در برابر نادان ، و فهم در دين ، و درنگ در كار ، و توجّه به قرآن .

صفحه از 42