دریا (بحر) - صفحه 13

«و از نشانه هاى او، كِشتى هاى كوه آسا در درياست ».

«و او راست در دريا ، كِشتى هاى بادبان دارِ بلندِ كوه آسا . پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را منكريد؟» .

حديث

۱.امام على عليه السلام :سپاس ، خداى را كه دريا را براى ما رام ساخت تا كِشتى، به فرمان او، در آن روان گردد و از فضل [ و نعمت هاى ] او بجوييم، و از آن براى ما زيورى كه بپوشيم و گوشتى تازه [ كه بخوريم ] ، قرار داد.

۲.امام على عليه السلامـ در اِتمام حجّتش با بصريان ـ :[ خداوند ، ] آب را براى شما رام ساخت كه بام و شام براى تأمين معاشتان ، بر شما در گذر است، و دريا را [نيز براى شما رام ساخت] كه موجب افزونىِ دارايى هاى شماست . پس اگر [بر درستى راه خود ]شكيب بورزيد و پايدارى نماييد، درخت طوبا [در بهشت] نيز از آنِ شما خواهد بود كه نيم روزها را در سايه سار گسترده آن ، بياراميد.

۳.امام على عليه السلام :[خداوند ،] به راز درونى كه در ضمير خود ، نهان مى دارند ، آگاه است... ، و به پيدايش ابرها و به هم پيوستن آنها، و به ريزش قطره هاى باران از ابرهاى متراكم، و به آنچه گردبادها با دامن هاى خود مى پراكنند و باران ها با سيلاب هايشان با خود مى برند، و به خزيدن خزندگان در پشته هاى ريگزارها، و قرارگاه پرندگان در ستيغ كوهساران، و آواز و نغمه مرغكان در آشيانه هاى تاريك، و به آنچه صدف ها در دل خود جاى داده اند و موج هاى درياها در آغوش خود گرفته اند.

صفحه از 64