دریا (بحر) - صفحه 21

حديث

۸.امام حسن عليه السلام :بار خدايا ! اى آن كه ميان دو دريا ، حائلى و باروهايى و حريمى استوار ، قرار داده است.

1 / 3

ايستادن درياها در كرانه ها و مرزهاى خود

۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بار خدايا ! از تو درخواست مى كنم... به آن نامى كه به سبب آن ، زمين ها در قرارگاه خود، و كوه ها در جايگاه هايشان، و درياها در مرزهايشان ، آرام گرفتند.

۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى خدا! از تو درخواست مى كنم به حقّ آن نامت كه به سبب آن، كشتى در دريا ـ كه با قدرت تو به زنجير كشيده و محبوس شده است ـ ، روان مى شود.

۱۱.امام على عليه السلام :سپاس ، خدايى را كه از رحمتش نوميدى نيست و هيچ كس از نعمتش ، بى بهره نيست و از لطفش جاى يأس نباشد و از عبادتش ، سر باز زده نمى شود؛ همو كه به فرمانش هفت آسمان ، برافراشته شدند و هفت زمين ، آرام گرفتند و كوه هاى استوارِ سر به فلك كشيده ، بر جاى شدند و بادهاى بارور كننده ، روان گرديدند و ابرها در ميان آسمان ، به حركت در آمد و درياها ، در مرزهايشان ايستادند.

۱۲.فاطمه عليهاالسلام:سپاس ، خدايى را كه هر كه بر او توكّل كرد ، بسنده اش نمود. ستايش ، خدايى را كه آسمان را بر افراشت و زمين را گسترانْد و درياها را محصور كرد.

۱۳.امام صادق عليه السلامـ به مفضّل بن عمر ، در وصف دريا ـ :او كسى است كه براى دريا مرزى نهاد كه با افزايش و يا كاهش آب، از آن مرز ، تجاوز نمى كند. دليل بر آنچه مى گويم ، اين است كه دريا ، با امواج كوه آسا ، به دشت و كوه نزديك مى شود، و اگر موج هاى آن گرفته و در جاهايى كه مأمورند بمانند، نمانند ، دنيا را فرا مى گيرند ؛ ولى چون به آن جاهايى كه همواره به آن منتهى مى شوند، رسيدند، آرام مى گيرند و امواج كوه آسا ، فرو مى نشينند.

صفحه از 64