دریا (بحر) - صفحه 33

۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ مردى نيست كه هر گاه بر كشتى بنشيند، بگويد: «به نام خدا» ، آن فرمان رواى مهربان «روان شدنش و لنگر انداختنش. بى گمان ، پروردگار من ، آمرزگار و مهربان است» . «و خدا را چنان كه بايد ، به بزرگى نشناختند...» (تا آخر آيه) ، مگر آن كه خداوند ، او را از غرق شدن ، در امان مى دارد تا آن گاه كه از كشتى خارج شود.

۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در باره عدّه اى كه سوار كشتى شدند و نام خدا را گفتند ـ :سلامت خود را تضمين كردند و به عمق عَدَن مى رسند.

۳۲.امام على عليه السلام :هر يك از شما بيمِ غرق شدن داشت، بخواند: «به نام خداست روان شدنش و لنگر انداختنش . بى گمان پروردگار من ، آمرزگار و مهربان است» . به نام خدا كه فرمان رواى حقيقى است «و خدا را چنان كه بايد ، به بزرگى نشناختند ، حال آن كه روز قيامت، زمين ، يكسره در قبضه اوست و آسمان ها ، در پچيده به دست اوست. او منزّه است و برتر است از آنچه با وى ، شريك مى گردانند» .

۳۳.الكافىـ به نقل از على بن اسباط ـ :به امام رضا عليه السلام گفتم : فدايت شوم ! به نظر تو از راه خشكى بروم يا دريا؛ زيرا راهمان ، ترسناك و پُرخطر است ؟
فرمود: «از خُشكى برو ؛ ولى بد نيست كه [قبل از رفتن] به مسجد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بروى و دو ركعت نماز، در غير وقتِ نماز واجب، بخوانى . سپس يكصد و يك مرتبه از خدا طلب خير كنى. سپس ببين اگر اراده خدا برايت اين بود كه از طريق دريا بروى، اين گفته خداى عز و جل را بخوان: «فرمود: بر آن بنشينيد. به نام خداست روان شدنش و لنگر انداختنش. بى گمان ، پروردگار من ، آمرزگار و مهربان است» . اگر دريا به تلاطم در آمد ، بر طرف راست خود ، تكيه بده و بگو: به نام خدا . با آرامش خدا ، آرام بگير و با وقار خدا ، قرار بگير، و به اذن خدا ، آرام شو . هيچ توان و نيرويى نيست ، مگر به [ يارى ]خدا ».

صفحه از 64