دریا (بحر) - صفحه 39

۳۷.امام باقر عليه السلام :على عليه السلام خوارج را نفرين مى كرد و در نفرينش مى گفت: «بار خدايا ! اى پروردگار خانه آباد، و بام بلند، و درياى مالامال، و كتاب نگاشته شده! از تو درخواست مى كنم پيروزى بر اين جماعتى را كه از سرِ سركشى بر تو، كتابت را پشت سر خويش افكندند و از امّت احمد صلى الله عليه و آله جدا گشتند» .

۳۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در حديث معراج ـ :در جهان بَرين ، درياها و نورها و پرده ها و ديگر چيزهايى را ديدم كه اگر آنها نبودند ، هر آينه ، همه آنچه در زير عرش است ، از نور عرش مى سوختند.

۳۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در حديث معراج ـ :در آسمان هفتم ، درياهايى از نور ديدم ، چنان درخشان كه درخشش آنها چشم ها را خيره مى كرد و در آن آسمان ، درياهايى تاريك و درياهايى از برف، و نيز تُندرى بود.

۴۰.مسند ابن حنبلـ به نقل از عبّاس بن عبد المطّلب ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «آيا مى دانيد فاصله ميان آسمان و زمين ، چه قدر است؟»
گفتيم : خدا و پيامبرش داناترند .
فرمود: «ميان آن دو ، پانصد سال راه است و از هر آسمانى تا آسمانى ديگر ، پانصد سال راه است و چگونگى ۱ هر آسمانى ، پانصد سال راه است و بالاى آسمان هفتم ، دريايى است كه فاصله ميان پايين و بالايش به اندازه آسمان تا زمين است» .

1.. در منابع ديگر، (در متن عربى حديث) به جاى «كَيفُ»، «كِثَفِ» آمده كه به معناى ضخامت و سِتَبرى است.

صفحه از 64