دریا (بحر) - صفحه 45

۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سلمان ، دريايى خشك ناشدنى و گنجى پايان ناپذير است . سلمان ، از ما خاندان (اهل بيت) است. چشمه زلالى است كه حكمت مى بخشد.

5 / 2

درياى نور

۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در حديث معراج ـ :سپس در درياهاى نور ، افكنده شدم و امواج ، پيوسته ، مرا به جلو مى افكند تا آن كه جبرئيل عليه السلام در سِدرة المُنتهى ۱ مرا گرفت.

۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، دريايى از نور دارد كه پيرامون آن ، فرشتگانى از نور بر فراز كوهى از نور هستند و در دست هايشان ، نيزه هايى از نور است كه پيرامون آن دريا ، به تسبيح گويى مشغول اند [و مى گويند:] «پاكا خداوندگار پادشاهى و سلطنت! پاكا خداوند فرّ و شكوه! پاكا آن زنده اى كه هرگز نمى ميرد! پاكا، مقدّسا، خداوندگار فرشتگان و روح » .
بنا بر اين ، هر كس اينها را روزى يك بار يا ماهى يك بار يا سالى يك بار يا در تمام عمرش يك بار بگويد ، خداوند ، همگى گناهان او را مى آمرزد ؛ اگر چه گناهانش به اندازه كف دريا يا ريگ هاى عالِج ۲ باشد يا از جهاد ، گريخته باشد.

5 / 3

درياى زندگى

۵۲.امام زين العابدين عليه السلام :بار خدايا ! بر محمّد و دودمان او ، درود فرست و مرا از آنانى قرار ده كه جان هايشان به سوى بلندى شتافته است و همّت هايشان ، از عزّت در ميان مردمان ، فراتر رفته است و از اين رو، دل هايشان ، پيوسته شوريده است تا آن كه در باغ هاى پُرنعمت ، فرود آمده اند و از ميوه هاى نسيم (بادخوش) چيده اند و با جام جانبخش نوشيده اند و در اعماق شادى ، فرو شده اند و در درياى زندگى ، غوطه ور گشته اند و در سايه سار كرامت ، آرميده اند. آمين ، اى پروردگار جهانيان !

1.. مكانى است در بهشت .

2.. عالِج: ريگستانى است خشك و بى آب ، ميان «فيد» و قربانگاه در راه مكّه و از مكّه ، چهار شبانه روز راه است.

صفحه از 64