بخل و تنگ نظری - صفحه 135

۲۶۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ صاحب اندوخته اى نيست كه حقّ آن را نپردازد ، مگر آن كه روز قيامت ، او را مى آورند و با آنچه اندوخته است ، پيشانى و صورتش را داغ مى كنند و به او گفته مى شود: «اين ، همان اندوخته اى است كه از بخشيدن آن ، بخل مى ورزيدى» .

۲۷۰.سنن النسائىـ به نقل از عبد اللّه بن مسعود ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «هيچ مردى نيست كه مالى داشته باشد و حقّ مال خود را نپردازد ، مگر اين كه آن مال به صورت مارى گرزه بر گردنش حلقه بزند و او از آن مار بگريزد و مار ، دنبالش كند» .
ايشان ، سپس در تأييد سخن خويش ، اين آيه از كتاب خداوند عز و جل را قرائت كرد: «و كسانى كه به آنچه خدا از فضل خود به آنان عطا كرده، بخل مى ورزند ، هرگز تصوّر نكنند كه آن بخل براى آنان خوب است ؛ بلكه برايشان بد است. به زودى ، آنچه كه بدان بخل مى ورزيده اند ، روز قيامت ، طوقِ گردنشان مى شود» .

۲۷۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ خويشاوندى نيست كه نزد خويشاوند خود برود و از نعمتى كه خدا به او داده است ، چيزى بخواهد و او از وى ، دريغ بدارد ، مگر اين كه در روز قيامت ، مارى به نام شُجاع (افعى) ، از جهنّم بيرون آورده مى شود كه زبانش را دور دهانش مى چرخاند ۱ و بر گردن او حلقه مى زند.

۲۷۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه مردى نزد سَروَر خود برود و از نعمتى كه دارد ، چيزى را تقاضا كند و او به وى ندهد، روز قيامت ، مارى گرزه را برايش مى خوانند تا آن نعمتى را كه دريغ ورزيده است ، ببلعد.

۲۷۳.امام على عليه السلام :هيزم آتش جهنّم در روز قيامت ، هر توانگرى است كه مال خود را از تهى دستان ، دريغ ورزيده، و هر عالِمى كه دين [ خود ] را به دنيا فروخته است.

1.. يعنى چنان كه گويى آماده بلعيدن او مى شود .

صفحه از 160