بدعت - صفحه 69

۶۹.امام على عليه السلام :بدانيد كه گناه هر بدعت گذارى و گناه تمام كسانى كه پس از مرگش راه او را مى روند ، بر عهده اوست، بدون آن كه از گناه عمل كنندگان [به بدعت او] هم چيزى كاسته شود.

۷۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در اندرزش به ابن مسعود ـ :اى پسر مسعود! مبادا سنّتى را بدعت بگذارى؛ زيرا اگر بنده سنّت بدى را به وجود آورد ، گناه آن و گناه كسى كه به آن عمل مى كند ، به گردن اوست. خداى متعال فرموده است: «آنچه را از پيش فرستاده اند ، با آثارشان ، مى نويسيم» و فرموده است: «آن روز است كه انسان را از آنچه پيش فرستاده يا بعد از آن مى فرستد ، آگاهى دهند» .

۷۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس بدعتى را كه موجب گم راهى است و خدا و پيامبرش از آن راضى نيستند ، به وجود آورد، به اندازه گناهان كسانى كه به آن بدعت ، عمل مى كنند ، بر عهده اوست ، بى آن كه از گناهان آن كسان ، چيزى كاسته گردد .

ح ـ خوارى در محشر

۷۲.امام باقر عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند متعال :«و كسانى كه مرتكب بدى ها شده اند، سزاى هر بدى ، مانند آن است و خوارى ، آنان را فرو مى گيرد. در مقابل خدا ، هيچ حمايتگرى براى ايشان نيست»ـ :مقصود ، پيروان بدعت ها و شُبهات و خواهش هاى نفسانى اند كه خداوند ، آنها را روسياه مى كند . سپس او را ملاقات مى كنند... و خوارى و خفّت ، آنان را فرو مى گيرد.

صفحه از 85