بدا - صفحه 107

حديث

۱۰۹.امام باقر عليه السلامـ در باره اين سخن خداى متعال:«و آن گاه كه با موسى چهل شب، قرار گذاشتيم»ـ :در دانش و تقدير خداوند، سى شب بود. سپس براى خداوند، بَدا حاصل شد و ده شب بر آن افزود، تا اين كه وقت معيّن پروردگارش براى اوّل و آخر[ش]، چهل شب، تمام گرديد.

8 / 3

بَدا در وارد شدن به سرزمين مقدّس

قرآن

«اى قوم من! به سرزمين مقدّسى كه خداوند براى شما نوشته است، در آييد و به عقب باز نگرديد، كه زيانكار خواهيد شد» .

حديث

۱۱۰.امام باقر و امام صادق عليهماالسلامـ در باره اين سخن خداى متعال:«اى قوم من! به سرزمين مقدّسى كه خداوند براى شما نوشته است، در آييد»ـ :آن (در آمدن به سرزمين مقدّس) را براى آنان نوشت و سپس محوش نمود.

۱۱۱.امام صادق عليه السلامـ وقتى در باره اين سخن خداوند، مورد پرسش قرار گرفت:«به سرزمين مقدّسى كه خداوند براى شما نوشته است، در آييد»ـ :آن را براى آنان نوشت و سپس محوش نمود. سپس آن را براى فرزندان آنان نوشت و آنان به آن وارد شدند. و خداوند، آنچه را بخواهد، محو يا اثبات مى كند، و اصل كتاب، نزد اوست.

۱۱۲.امام صادق عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند عز و جل :«به سرزمين مقدّسى كه خداوند براى شما نوشته است، در آييد»ـ :در دانش او چنين بود كه آنان به زودى، نافرمانى مى كنند و چهل سال [در بيابان] سرگردان خواهند بود و سپس، پس از اين كه خدا بر آنان حرام نمود، واردش مى گردند.

صفحه از 126