نیکی (برّ) - صفحه 47

۸۰.امام صادق عليه السلام :عيسى بن مريم عليه السلام به يارانش مى فرمود : «اى فرزندان آدم! از دنيا ، به سوى خدا بگريزيد ... بندگانى نيكوكار باشيد، و [چونان ]پادشاهانِ گردن فراز مباشيد» .

۸۱.امام صادق عليه السلامـ به يارانش ـ :از خدا بترسيد و برادرانى نيكوكار باشيد . يكديگر را براى خدا دوست بداريد و با همديگر ، پيوسته و مهربان باشيد.

۸۲.قرب الإسنادـ به نقل از بكر بن محمّد ـ :بيشترين چيزى كه امام صادق عليه السلام ما را به آن سفارش مى فرمود، نيكى كردن و صله رحِم بود.

۸۳.الكافىـ به نقل از جميل بن دُرّاج ـ :از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمايد : «يكى از لطف هاى خداوند به مؤمن ، اين است كه او را به [وظيفه ]نيكى كردن به برادرانش آشنا مى كند، اگر چه اندك باشد؛ و نيكى به بسيارىِ مقدار آن نيست؛ چرا كه خداوند عز و جل در كتاب خود مى فرمايد: «و ديگران را بر خود ترجيح مى دهند ، اگر چه در خود آنان ، نيازى شديد باشد» . سپس فرموده است : «هر كه از خسّت نفس نگه داشته شود ، چنين كسانى ، همان رستگاران اند» ، و هر كه را خداوند عز و جل به اين وظيفه آشنا سازد ، خداوند ، دوستش مى دارد، و هر كه را خداوند ـ تبارك و تعالى ـ دوستش بدارد ، در روز قيامت ، مزد بى حساب به او مى دهد».
امام عليه السلام سپس فرمود: «اى جميل! اين حديث را براى برادرانت روايت كن؛ زيرا تشويق به نيكوكارى است» .

۸۴.امام رضا عليه السلام :نيكى كردن، غنيمت شخص دورانديش است.

صفحه از 98