برکت - صفحه 69

۱۱۷.امام باقر عليه السلام :قناعت، لذّت زندگى است.

۱۱۸.امام صادق عليه السلام :هر كه به روزىِ قسمت شده قانع باشد، از اندوه و رنج و خستگى ، آسوده مى گردد. هر چه قناعت كم[ تر ] شود، خواستن و آزمندى افزوده مى گردد . آزمندى و خواستن دنيا، ريشه هاى هر بدى اى هستند و آزمندِ دنياخواه، از دوزخ نمى رهَد، مگر آن كه از اين خصلت[ ها] توبه كند.

۱۱۹.امام رضا عليه السلام :قناعت ، افزون بر خويشتندارى و حفظ منزلت [ خويش ] ، بار افزونخواهى و بندگى در برابر دنياداران را از دوش انسان ، بر مى دارد .
راه قناعت را جز دو كس نمى پويند : آن كه به اندك مى سازد تا به پاداش آخرت برسد و آن بزرگوارى كه خود را از مردم فرومايه، كنار مى كشد .

5 / 10

رضايت ۱

۱۲۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كسى روزى اى دارد كه ناچار به او خواهد رسيد. پس هر كه به آن راضى شود ، برايش پُربركت خواهد شد و او را بس خواهد بود و هر كه به آن راضى نباشد، نه بركت خواهد يافت و نه او را بس خواهد بود . روزى، در پى انسان است ، آن گونه كه اجلش در پى اوست.

۱۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند متعال، بنده اش را با آنچه به او مى دهد، مى آزمايد . پس هر كه به قسمت خدا راضى باشد، خداوند به آنچه داده، بركت و وسعت مى بخشد و هر كه به آن راضى نباشد، بركت نخواهد يافت.

1.. مقصود از اين عنوان ، راضى بودن انسان از تقدير خداوند (مانند آنچه در احاديث ۱۲۰ و ۱۲۱ آمده) و يا راضى بودن خداوند متعال از انسان است (مانند آنچه در حديث ۱۲۲ آمده است) .

صفحه از 205