برکت - صفحه 77

۱۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه چيز است كه با سه چيز افزايش مى يابد ، هرچند جاهلان مى پندارند كه اين سه چيز ، آنها را مى كاهد : مال با صدقه افزايش مى يابد ، عزّت با عفو افزوده مى شود و بزرگى با تواضع ، بيشتر مى گردد.

۱۳۴.امام على عليه السلامـ به كميل بن زياد ـ :اى كميل! بركت ، در مال كسى است كه زكات بپردازد ، به مؤمنان ، كمك كند و به خويشاوندان ، نيكى رساند .

۱۳۵.امام على عليه السلام :بركت مال ، در صدقه دادن است.

۱۳۶.امام على عليه السلام :ستم را با عدالت ، و فقر را با صدقه و بخشش ، درمان كنيد .

۱۳۷.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :زكات ، در ظاهر ، كاسته شدن است ؛ ولى در حقيقت ، افزونى است.

۱۳۸.فاطمه عليهاالسلام :خداوند ، ايمان را براى پاكسازى از شرك ... و زكات را براى افزايش روزى ، واجب ساخت.

۱۳۹.امام حسن عليه السلام :خداوند بر شما حقوقى را نسبت به اوليايش واجب ساخته و شما را به اداى آنها ، فرمان داده است تا [بدين وسيله] آنچه را در اختيار شماست ، از همسران و اموال و خوردنى ها و نوشيدنى ها برايتان حلال سازد و به سبب آن ، بركت و رشد و ثروت را به شما بشناساند ، و بداند كه چه كسى از شما در نهان ، از او اطاعت مى كند.

۱۴۰.امام باقر عليه السلام :خورشيد، طلوع مى كند و همراه آن ، چهار فرشته است . فرشته اى ندا مى دهد : «اى نيكوكار! به پايان برسان و بر تو بشارت باد!» . فرشته اى ندا مى دهد : «اى بدكار! دست بردار و كوتاه بيا!» . فرشته اى هم ندا مى دهد : «[ خدايا! ]انفاق كننده را [ مالى] جاى گزين ده ۱ و ثروت بخيل را تلف كن!» ... .

1.. اشاره است به آيه : «وَ مَآ أَنفَقْتُم مِّن شَىْ ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ» (سبأ : آيه ۶۹) .

صفحه از 205