برکت - صفحه 79

۱۴۱.الكافىـ به نقل از سَكونى ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : «هيچ بنده اى در دنيا نيكو صدقه نمى دهد ، مگر آن كه خداوند ، پس از او ، بر سر فرزندانش نيكو جاى گزين مى شود (جانشينى مى كند)» .
و فرمود : «نيكو صدقه دادن ، بدهى را ادا مى كند و [ چنين صدقه اى] با بركت ، جايگزين مى شود».

۱۴۲.امام كاظم عليه السلام :صادق عليه السلام در سفرى ، همراه گروهى بود كه اموالى همراه داشتند . به آنان گفته شد كه رهزنان در راه اند و مردم را غارت مى كنند. آنان به وحشت و هراس افتادند . صادق عليه السلام به آنان فرمود : «چرا مى ترسيد؟» .
گفتند : اموالى نزد ماست كه مى ترسيم از ما بگيرند . آيا آنها را از ما تحويل مى گيرى؟ شايد اگر ببينند كه اين اموال از آنِ توست ، به آنها كارى نداشته باشند .
فرمود : «از كجا معلوم كه آنان مرا قصد نكنند و شما با اين كار ، مرا در معرض تلف شدن قرار ندهيد؟».
پرسيدند : پس چه كنيم؟ آنها را دفن كنيم؟
فرمود : «اين كار ، اموال را بيشتر تلف مى كند . شايد كسى به آنها بر بخورد و آنها را بردارد . شايد هم بعد از آن ، ديگر اموال را پيدا نكنيد».
گفتند : چه كنيم؟ ما را راه نمايى كن .
فرمود : «آنها را نزد كسى به امانت بسپاريد كه هم نگهشان مى دارد ، هم از آنها دفاع مى كند ، و هم آنها را افزايش مى دهد و هر يك از آنها را بزرگ تر از دنيا و آنچه در آن است ، قرار مى دهد . سپس آنها را به صورت افزايش يافته ، در زمانى كه بيشترين نياز را به آنها داريد ، به شما بر مى گرداند».
گفتند : او كيست؟
فرمود : «پروردگار جهانيان است».
گفتند : چگونه به او امانت بسپاريم؟
فرمود : «آنها را به مسلمانان مستمند ، صدقه دهيد».
گفتند : اين جا مستمندان را از كجا پيدا كنيم؟
فرمود : «شما تصميم بگيريد كه يك سوم آنها را صدقه دهيد تا خداوند ، بقيّه آنها را از [غارت] كسانى كه بيم داريد ، نگه دارد».
گفتند : تصميم گرفتيم.
فرمود : «پس شما در امان خداييد . راه بيفتيد».
به راه افتادند و رهزنان ، آشكار شدند و آنان ترسيدند . امام عليه السلام فرمود : «شما در امان خداييد . چگونه است كه مى ترسيد؟».
رهزنان، جلو آمدند و پياده شدند و دست صادق عليه السلام را بوسيدند و گفتند : ديشب ، پيامبر خدا را در خواب ديديم كه به ما دستور مى داد خود را در اختيار شما بگذاريم . اكنون در خدمت شماييم و شما و اينان را همراهى مى كنيم تا در برابر دشمنان و دزدان ، از اينان دفاع كنيم.
صادق عليه السلام فرمود : «به شما نيازى نداريم . همان كسى كه از ما در مقابل شما دفاع كرد ، آنان را نيز از ما دور مى كند» .
آنان ، به سلامت به راه افتادند و يك سوم اموال خويش را صدقه دادند و تجارت هايشان نيز بركت يافت و هر درهمى ، ده برابر برايشان سود داد . پس گفتند : بركت صادق ، چه بزرگ است!
صادق عليه السلام فرمود : «شما بركت معامله با خدا را دانستيد ! پس به آن ، استمرار بخشيد».

صفحه از 205