برکت 2 - صفحه 29

۴۵۹.الكافىـ به نقل از ابو عبد اللّه برقى ـ :چون پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فاطمه عليهاالسلام را به همسرى داد ، گفتند : با سازش و با اولاد باشد!
فرمود : «نه ؛ بلكه [بگوييد :] با خير و با بركت باشد!».

۴۶۰.عمل اليوم و الليلة ، نسايىـ به نقل از ابو بريده ، از پدرش ـ :گروهى از انصار به على عليه السلام گفتند : آيا فاطمه نزد توست؟ [على عليه السلام ] نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و سلام داد . پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد : «پسر ابو طالب ، چه كار دارد؟» .
گفت : [ براى ازدواج، ]به ياد فاطمه دختر پيامبر خدا ، افتادم.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «خوش آمدى!» و بيش از آن نفرمود .
على عليه السلام نزد آن گروه از انصار كه منتظرش بودند ، باز گشت. گفتند : چه خبر؟
گفت : نمى دانم ، جز اين كه به من فرمود : «خوش آمدى!» .
گفتند : از پيامبر خدا ، يكى از اين دو براى تو بس است . او به تو ، هم همسر داده و هم گشايش. پس از آن ، آن هنگام كه پيامبر صلى الله عليه و آله على عليه السلام را همسر مى داد ، فرمود : «اى على! براى عروسى ، مهمانى لازم است» .
سعد گفت : من قوچى دارم . نيز گروهى از انصار ، چند صاع ۱ ذرّت فراهم آوردند.
چون شب عروسى شد ، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «كارى نكن ، تا مرا ديدار كنى» و آن گاه آبى طلبيد و با آن ، وضو گرفت . سپس آن را به روى على عليه السلام ريخت و چنين دعا كرد : «خدايا! بر اين دو ، مبارك گردان . بر اين دو ، مبارك گردان ، و براى اين دو و فرزندانشان مبارك گردان» .

۴۶۱.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ :امام صادق عليه السلام به من فرمود : «وقتى يكى از شما ازدواج مى كند ، چه مى كند؟» .
گفتم : نمى دانم .
فرمود : «هر گاه به ازدواج تصميم گرفت ، دو ركعت نماز بخواند و خدا را سپاس گويد . سپس بگويد : خداوندا! من مى خواهم ازدواج كنم . از زنان ، آن را كه پاك دامن تر ، خودنگهدارتر ، مال نگهدارتر ، خوش روزى تر ، و بابركت تر است ، برايم مقدّر ساز » .

1.صاع ، پيمانه اى است كه چهار مُد بگيرد . هر مد ، يك چارك (حدود ده سير) است .

صفحه از 82